Gå till innehåll

Datorn låser sig alltför ofta


LionKing

Recommended Posts

Jag vet att det finns ett antal sådana trådar på forumet redan, men ingen som har hjälpt mig.

Det är så att datorn låser sig rätt ofta, och det enda som hjälper är att hålla in strömknappen tills datorn stängs av. Enligt Secunia PSI är alla mina program up-to-date och jag har avinstallerat alla program som jag inte behöver. Drivisarna till grafik- och nätverkskort är uppdaterade.

Hittade någonstans på nätet ett tips om att i kommandotolken köra kommandot "sfc /någotjaginteminns" som skulle reparera eventuella skadade systemfiler. Jag har även ökat på det virtuella minnet, men inte heller det hjälpte.

Har någon tips på vad jag ännu kunde testa? Min installation är rätt ny, sen november om jag minns rätt, så en ominstallation igen lockar inte värst mycket.

Datorn är en laptop; Compaq Presario CQ60-113EO 2GB Ram, varav 1,75 tillgängligt, resten går till grafiken Windows 7 x64

EDIT:

Programmen som startar automatiskt har jag dragit ner till ett minimum, så inga onödiga torde dra igång vid start.

Redigerad av LionKing
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan kolla i :

Skriv in "perfmon.exe" i sökrutan eller i "Kör" och öppna Tillförlitlighetsövervakaren.

Du kan se Systemstabilitetsdiagram, om det finns "Röda kryss" ?

Eller i :

Skriv in "eventvwr.exe" och öppna Windows loggar

Om det finns "Röda !-tecken" ?

Vet inte om detta hjälper dig ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa detta:

1. Starta Windows

2. Stoppa in din Windows skiva i DVD-läsaren. Går utan skiva också.

3. I Windows klicka på Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer kör som Administratör.

4.Skriv sfc.exe /scannow

4. Nu kontrolleras alla systemfiler och eventuellt byts skadade ut.

5. När allt är klart så kör Windows Update - viktigt att du gör detta efteråt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske kan kolla i :

Skriv in "perfmon.exe" i sökrutan eller i "Kör" och öppna Tillförlitlighetsövervakaren.

Du kan se Systemstabilitetsdiagram, om det finns "Röda kryss" ?

Eller i :

Skriv in "eventvwr.exe" och öppna Windows loggar

Om det finns "Röda !-tecken" ?

Vet inte om detta hjälper dig ?

Var ska kryssen och !-tecken finnas? Hittar iaf inga sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa detta:

1. Starta Windows

2. Stoppa in din Windows skiva i DVD-läsaren. Går utan skiva också.

3. I Windows klicka på Start > i sökfältet skriv cmd > i listan som kommer upp högerklickar du på cmd.exe och väljer kör som Administratör.

4.Skriv sfc.exe /scannow

4. Nu kontrolleras alla systemfiler och eventuellt byts skadade ut.

5. När allt är klart så kör Windows Update - viktigt att du gör detta efteråt.

Det var just detta kommando jag körde igår, dock utan Windows Update.

Ska göra om det och återkommer.

EDIT:

Har nu skannat och fick texten "Skadade filer hittades men några av dem kunde inte repareras".

Och adressen till en loggfil som jag inte förstår ett jota av.

Windows Update gav inget nytt.

Redigerad av LionKing
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mera förslag..

Inga kryss eller !-tecken ? Kollat det som Admin ?

Eller är Tjänsten "Windows Event Log" stoppad ?

Loggfilen som skapades efter att du kollade systemfiler, kan du ev. klistra in här.

Skadade systemfiler kanske går att byta ut ?

Du kan också prova med att kolla HDD'n, C:/Egenskaper/Verktyg/Felkontroll/Reparera fel i filsystemet..,

eller "chkdsk c: /r" ifrån Kommandotolken. ( förutsätter att C är rätt bokstav för HDD'n )

Det finns diagnostikverktyg ifrån HDD tillverkaren att hämta, kan ev. kolla med också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vågar inte säga något med säkerhet ännu, men det verkar som om datorn funkar nu. Bättre i alla fall. Jag har inte hunnit göra så mycket med den idag, lite surf bara, men det brukar vara tillräckligt för att den ska låsa sig.

När jag testade olika grejer tidigare i veckan för att få burken att funka, så avinstallerade jag en äldre version av Java för att "slänga in" nyaste. Men hur jag än försökte gick det bara inte att installera Java utan att datorn låste sig. Men jag följde freddes tips ang. "sfc.exe /scannow", minns faktiskt inte om det var igår eller idag på morgonen, och nu på kvällen lyckades installationen av Java utan problem.

Och som sagt, den har inte annars heller låst sig heller. Men jag återkommer när jag testat den lite mera.

@jarru: Är inloggad som admin, och tjänsten "Windows Event Log" är igång.

Jag laddade ner ett testprogram från Seagate, min HDD tillverkare, och de test jag körde (finns ganska många olika) fick "PASS".

Tack jarru och fredde för tips och råd! :)

Återkommer om jag behöver mera av den varan. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...