Gå till innehåll

Hur lätt är det att göra moderkortsbyte på en laptop?


Recommended Posts

I ett annat inlägg har jag bekrivit att jag har problem med mitt grafikkort och upplösningen (visra ovala figurer istället för runda). Som ett alternativ till att hitta rätt grafikdrivrutin funderar jag på om det är möjligt att byta ut moderkortet mot något modernt och på så vis kunna få ner mer moderna drivrutiner.

Laptopen är en Dell XPS M1710 drygt 5 år gammal och levererades med XP med Vista uppdatering när det släpptes. Sedan dess har jag använt den till att testa både Windows 7 och som Windows Home Server 2011 under tiden som dessa OS var i beta. Trots allmänna uppgraderingar med mer minne, BIOS och andra drivrutiner är den lite seg och som sagt, grafiken är inte helt perfekt. Skulle jag ställa frågan om det är värt att uppdatera den genom att sätta i nytt moderkort, så är jag säker på att de flesta skulle säga nej. Men är det möjligt? Är det lika enkelt att få tag i ett moderkort som passar ett 17" chassi som att sätta i ett moderkort i en vanlig låda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och de är inte särskilt billiga heller....

Byta moderkort i en laptop gör man bara om det gamla är trasigt, det går inte att "uppgradera" som med en stationär dator.

Det man kan göra för att få en laptop snabbare är att sätta i en snabbare disk (SSD) och mer RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack till både e-son och pcpro. Tråkigt att det är så. När jag googlade på XPS M1710 fick jag upp både företag i USA som har reservdelar och foruminlägg där man varnar för nVidias grafik chipset. Och det är väl där jag är just nu. Det är ju egentligen grafikmodulen/drivrutinerna jag vill ändra på. OK, som testdator kan jag nog leva med den felaktiga grafiken tills den tar slut och jag får lämna den på skroten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om du får samma felaktiga grafik om du ansluter en extern skärm.

Och kolla om det finns några nyare drivrutiner du kan testa med.

Ett av de stora problemen med laptops i allmänhet är att grafikkretsen och/eller CPU blir överhettad pga dålig kylning.

Detta sker med damm i kylsystemet och om man sitter mycket med laptopen på mjukt underlag (säng/soffa etc)

Den börjar då bete sig skumt, hänger sig/stänger av sig/skärmen blir svart mm.

Om man då bara startar om den och struntar i problemet, som många gör, så ger till slut grafikkretsen/CPU upp helt.

Då är det bara att byta hela moderkortet eller skrota datorn...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...