Gå till innehåll

grafikproblem


__087

Recommended Posts

Hej, har ett litet drygt problem med mitt grafikkort som jag fick efter windows 7 installation. Spel fungerar utmärkt men ifall jag provar spela upp någon dvd, xvid eller hd film på datorn så hackar bilden bara, jag har provat spela upp i både vlc och media player home cinema. På något konstigt sett blinkar youtube klippen med. Jag har provat installera om grafikkortet, flashplayer och även shockwave player.. Mitt grafikkort är av modellen Nvidia Ge Force GT 440, allting fungera jätte bra innan windows 7 installationen och då använde jag xp. Provade gå tillbaka till windows xp men de krånglar där med nu. Någon som har nån idè vad de kan bero på? Grafikkortet är ett par månader gammalt bara så de kan inte gett upp ännu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du integrerad grafik i moderkortet, stäng av det i BIOS likaså kan du välja att köra PCI-x som förstahandsval i de flesta bios.

Om det inte skulle räcka, kan du alltid avinstallera alla drivrutiner till grafiken för att sedan installera om efter en "clean boot" där du inte har något som stör installationen.

Se till att ladda hem rätt drivrutin bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, på moderkortet sitter de ett integrerat GeForce 7025 men jag tror de redan är inaktiverat då windows inte kan hitta de på datorn. Jag har provat avinstallera grafikkortet, flashplayer, shockwave och sedan kört CCleaner samt reboot innan jag installerat de på nytt igen. Dock utan positivt resultat :( De där med "clean boot" kan kanske vara någonting som du prata om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en bra idè..

Jag har ett ASUS M2N68-AM moderkort, jag gick in på asus hemsida och drog ner den senaste som en installer fil.

Jag körde filen och efter installationen fick jag fram att den ville bara en .zip fil på mitt skrivbord. I zip filen fanns en fil som hade samma beteckning som mitt moderkort fast med ändelsen .rom.

Vet inte riktigt om jag ska göra något med den filen eller om de bara är typ som en backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.rom låter som en BIOS-uppdatering och inte som någon drivrutin.

http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2Plus/M2N68AM/#download

Börja med att hämta och installera chipset-drivrutinen. Sedan kan du installera Asus Update (finns under Utilities) för att se om det finns några andra drivrutiner att uppdatera.

Har du hämtat drivrutinen för grafikkortet från Nvidias webbplats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

En Clean Boot gör du såhär.. http://support.microsoft.com/kb/929135

Installera drivrutinen från Nvidia och återställ sedan från din clean boot till ursprungläget.

En sak till, det är viktigt att du väljer rätt drivrutin till din Windows7 x64 eller 32bit...http://www.geforce.com/drivers/results/44966

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Sådär, nu har jag provat Venoms tips på en clean boot. Jag följde guiden och sedan avinstallerade jag drivrutinerna och sedan installera dom på nytt, 64-bitar. Tidigare har hela skärmen blivit suddig efter installationen men efter en reboot har den blivit sig själv igen. Iallafall, problemet kvarstår. När jag kollar på film blinkar bilden, hitils har youtube fungerat som de ska. Jag ska också tillägga att jag kör dubbla skärmar

Redigerad av __087
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat Chipset drivrutiner som Cecilia tipsade om? http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM2Plus/M2N68AM/#download

När du installerat drivrutinen och startat om, gå in i bios och avaktivera den integrerade grafiken.

Vilken upplösning på båda skärmarna?

Vilken spelare använder du?

Jag skulle absolut tipsa om Potplayer x64 , den använder jag och den är super..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej, här kommer en liten update..

Cecilia: Nu har jag installerat chipset drivrutinerna och kört update delen som du tipsade om

Venoms: mitt integrerade grafikkort är inaktiverat i bios, datorn hittar de heller inte i enhetshanteraren :)

Jag har en 21,5" skärm med 1920x1080p upplösning och en 19" skärm med 1440x900 upplösning.

Dom webbläsarna jag provat är firefox och Chrome och i båda två har youtube krånglat i, spelarna

jag provat på datorn är vlc och media player home classic. Tack Venoms, ska genast prova Potplayer x64

EDIT: Jag har provat lite youtube ett bra tag nu och det verkar fungera som de ska :) Ska testa med film med, återkommer med resultat :)

Redigerad av __087
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...