Gå till innehåll

UAC, användarkonton och rättigheter


hakbr

Recommended Posts

Hej Hej.

Jag har gjort en ren installation av Win 7 på en kompis dator efter att ha bytt moderkort, cpu, minne, hårddisk, optisk enhet och PowerSupply... ;)

Eftersom jag är paranoid har jag skapat två konton åt honom, ett med adminrättigheter och ett "vanligt" användarkonto (det sistnämnda är meningen

att han ska använda i sitt dagliga arbete som en extra säkerhet).

Problemet är att när jag installera medföljande programvara från ASUS (moderkortstillverkaren och dera AI-Suite 2) för att kunna styra fläkthastighet etc

via adminkontot så får jag aldrig någon möjlighet att välja att installera för "alla användare" utan installationen bara rullar på.

Detta får till följd att när jag loggar in om user så vill programmet starta 5 st applikationer och begär via UAC tillstånd för varje applikation...

Det går ju inte att använda datorn på det sättet varje gång man loggar in som användare och min fråga är nu hur jag ska bära mig åt för att

slippa att UAC hela tiden bråkar om detta program.

Jag har provat att ge användarkontot fulla rättigheter till programmets installationsmapp och samtliga filer och mappar i den mappen ärver dom

rättigheterna på hårddisken men det hjälper inte. Jag har också provat att avinstallera programmet och installera det via användarkontot istället

men det gjorde heller ingen skillnad.

Någon som har några bra idéer om hur jag ska lösa detta så vore jag tacksam!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hej

Tack för tipset.

Problemet är att jag inte hittar på vilket sätt applikationerna startar så att jag först

kan disabla dom vad gäller autostart och sedan skapa genvägar med adminrättigheter

och lägga i autostart istället (vilket verkar vara det enda sättet att lösa problemet)...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder schemaläggaren för att uppnå detta för att autostarta Logitech Setpoint som admin, samt för att slippa UAC prompten när jag startar CCleaner och det funkar bra. Misstänker att det är samma sätt som beskrivs i punkt 4, hann/orkade inte kolla så noga. Hur som helst, CCleaner är också ett bra program för att överskådligt se/styra vad som autostartar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...