Gå till innehåll

Windows XP Mode med Virtual PC för Win8?


JSK491

Recommended Posts

XP Mode is part of Windows Virtual PC, and is only available for Windows 7 Professional, Ultimate, or Enterprise installations. Windows Virtual PC will not work in Windows 8

Däremot ska det väl gå att köra t.ex Windows XP via Hyper-V i Windows 8 klienten, ( http://en.wikipedia.org/wiki/Hyper-V ) dåligt med kunskap i ämnet eller hur det fungerar dock, men finns säkerligen någon här som kan det.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag vet stämmer det som Si3rra säger, inget XP-mode utan istället Hyper-V och då bara i Win8 Pro/Premium , precis som XP-mode inte fanns i homepremium versionen.

Dessutom ställer Hyper-V större krav på processorn som måste stödja SLAT vilket jag tror innebär att man måste ha en nyare processor i stil med i3, i5 eller i7 eller möjligen motsvarande AMD.

Sedan är jag lite osäker på om SLAT är en del av de virtualiseringstekniker som skalats bort i Intels K-serie av processorerna, dvs den serie som är populärast därför att den är upplåst för överklockning. Så i praktiken är det kanske väldigt få som kommer kunna använda Hyper-V. Så var det inte, se e-sons post nedan.

Det finns ett litet program från Microsoft som heter CoreInfo med vilket man kan kolla om man har SLAT stöd, mer info och nerladdningslänk finns på http://www.softwaret...essors-cpu.html

Men kan man inte köra Hyper-V så går det ju fortfarande att köra XP i t.ex Virtual Box m.fl. Gemensamt för detta och även Hyper-V är dock att man till skillnad från med XP-mode behöver ha en separat XP-licens om man ska göra det lagligt.

Detta är det intryck jag fått av mina sporadiska läsningar senaste månderna, rätta mig gärna om jag missuppfattat något.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kommentarer!

Min i7 dator kan hantera Hyper-V men jag har inte hittat någonstans där det är beskrivet hur jag installerar Windows XP via Hyper-V i Win8.

Är det någon som kan berätta eller skicka en bra länk som beskriver hur installationen ska göras.

Jag har XP Professional med giltig nyckel.

Ha en bra dag!

JSK491

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...