bosse2 Posted September 6, 2012 Share Posted September 6, 2012 Vad är detta? Min kompis har fått in något skit i sin dator, när han startar datorn så kommer det en skylt om att betala till någon för att få den upplåst. Inget funkar, det går inte komma vidare. Vad att göra? Blåsa allt eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 6, 2012 Share Posted September 6, 2012 Låter som polistrojanen. Går det att starta om datorn i felsäkert läge med (eller utan) nätverk (tryck F8 upprepade gånger under uppstarten och välj "felsäkert läge" eller "felsäkert läge med nätverk" i menyn) och göra något? I så fall följ anvisningarna i tråden Till dig med virus eller andra skadliga program i datorn så gott det går. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosse2 Posted September 6, 2012 Author Share Posted September 6, 2012 OK. vi kollar i morgon. Tack så länge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Blåbäret Posted September 7, 2012 Share Posted September 7, 2012 Starta datorn i felsäkert läge och välj sedan systemåterställning till en tidigare tidpunkt, så kan du i alla fall använda datorn. Men att få bort viruset från datorn är inte fullt så lätt, de flesta antivirusprogram verkar missa det här viruset. Jag har för mig att jag fick lov att ladda ner ”HitmanPro 3” för att bli av med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted September 7, 2012 Share Posted September 7, 2012 Det brukar gå bra att få bort den skadliga filen när jag hjälper folk. Det brukar räcka med DDS och t ex ComboFix. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts