Gå till innehåll

uppgraderingsfunderingar.


bepees

Recommended Posts

Tjoho.

Funderar på att uppgradera min Fujitsu lifebook från win 7 till win 8. Dock skulle man ju vilja testa det lite först innan man tar det slutliga steget. Vill ju att det ska funka med allt från mina spel till mina designprogram. Samt att jag vill kolla om gränssnittet är nått för mig. Är lite kinkig emellanåt.

Funderade på att klona min win 7 på en virtuell pc och sedan hämta hem uppgraderingen som erbjuds nu till en väldigt billig peng och testa den där. Frågan är då om jag gillar windows 8 och vill köra det "live" så att säga kommer det att funka då?? Eller kommer installationen vara "förbrukad" så att säga.

Mvh

Bepees

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda cdnyckeln flera gånger (jag har ominstallerat datorn 4ggr hittils sedan Windows 8 släppts med samma nyckel) och de har inte varit några problem.

Tyckte jag såg nånstans att man kan installera det 5ggr men vet inte om de var 5olika datorer eller 5aktiveringar de menade.

Det går även använda cdnyckeln till att göra en "clean install" om du väljer att spara mediat på usb/cd och sedan boota upp med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar med på att uppgradera. Men frågan är om det är värt.

Det finns säkert inte ett gemensamt svar för alla men för de allra flesta skulle jag nog säga att det är värt det. För en ganska liten summa 139 eller 279kr får man ett bättre optimerat OS med en del nya funktioner och som kommer supporteras längre tid framöver. Men kör uppgraderings assistenten först för att se om det innebär några potentiella problem för just dig.

Sedan är det säkert en del förändringar som man inte gillar och/eller kommer ta tid att vänja sig vid men även jag som har väldigt bestämda åsikter om ur saker ska lösas är hoppfull att jag kommer kunna göra det ganska snabbt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert inte ett gemensamt svar för alla men för de allra flesta skulle jag nog säga att det är värt det. För en ganska liten summa 139 eller 279kr får man ett bättre optimerat OS med en del nya funktioner och som kommer supporteras längre tid framöver. Men kör uppgraderings assistenten först för att se om det innebär några potentiella problem för just dig.

Sedan är det säkert en del förändringar som man inte gillar och/eller kommer ta tid att vänja sig vid men även jag som har väldigt bestämda åsikter om ur saker ska lösas är hoppfull att jag kommer kunna göra det ganska snabbt.

Ja såklart är det alltid bra att ha det nyaste. Men jag gillar inte alls det här nya pekgränssnittet som de har inplanterat. Kan man få bort det i stort sett så skulle jag nå vara mer intresserad. .

Vad jag ser så är det bara några program som den gnäller om.

Sen gnäller den något om secure boot. Någon som vet vad det kan betyda?

Redigerad av tokar86a
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo det är som sagt lite en smaksak också. Det går att slippa det nya pekgränssnittet till åtminstone 99% och då ser allt ut nästan som i Windows 7, så det är inte ett stort problem egentligen. Själv har jag bestämt mig för att försöka använda det nya lite för att se om man kan få något vettigt ur det. Än så länge känns det lite rörigt dock för det är nästan som 2 helt olika OS bredvid varandra som inte integrerar med varandra så värst smidigt.

Jag är inte jätteinsatt men Secure Boot är en ny säkerhetsfunktion som säkert är en god tanke men även väckt lite debatt att den kan komma att missbrukas för att t.ex låsa en dator att enbart kunna köra Windows OS. Det krävs ett lite nyare moderkort med UEFI för att ta del av funktionen, men datorn / Windows 8 funkar lika bra utan det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...