Gå till innehåll

Dela ut filer i trådlöst nätverk.


Turbopump

Recommended Posts

Jag har en stationär dator med filmfiler i iso-formatet som jag i windows 7 kunnat dela ut via trådlösa nätverket till en s.k. mediaspelare Roxcore EZplay-HD ansluten till TV:n. Efter att ha installerat windows 8 går inte det längre.

Jag ser datorn i mediaspelaren men när jag försöker gå in i den får jag upp en inloggningsruta som frågar efter nätverksid och lösenord. Jag har provat med diverse sådana utan framgång.

Det verkar inte funka att ge fullständig behörighet till mappar och filer i windows 8 som det gick i windows 7. Jag har provat att köra både med och utan hemgrupp, med och utan lösenord- ja allt man kan tänka sig. Trodde att det kanske var routern som blockerade men till slut gav jag upp och la tillbaka windows 7 från en backup. Mediaspelaren fungerar därefter igen klockrent utan att begära inloggning.

Kan nämna att det inte var några problem att dela filer mellan datorerna i nätverket i windows 8 vilket verkar ologiskt. Någon som har lösningen för jag fattar inte vad som stoppar det till mediaspelaren???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag delar filer till min Boxee Box från en Windows 8 dator.

Jag har löst det som så att jag har skapat ett separat användarkonto för Boxeen på datorn och denna användare tilldelar jag läsrättigheter på de mappar jag vill att Boxeen ska ha tillgång till. På Boxeen får jag upp en fråga om namn och lösenord när jag lägger till en av de utdelade mapparna, då anger jag förstås det skapade användarkontot och dess lösenord.

Har gjort likadant med ett separat konto för min mobiltelefon.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade på min windows 8 dator att göra som du sa och jag får upp inloggningsrutan som frågar efter Net User ID och password. När jag då anger kontonamn och lösenord får jag bara upp att login failed. Kontot som du skapar är det ett administratörskonto eller ett gästkonto?

Jag vet att många hade problem med Roxcorespelaren och windows 7 genom vad jag läste på forum. Jag gissar att det kan vara något liknande och tydligen värre med windows 8. Jag får nog ge upp och köra vidare med windows 7 på filmdatorn. :angry:

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går hur bra som helst att dela filer mellan de två datorerna jag har i nätverket. Både när jag använder windows 8 på båda datorerna och som nu windows 8 på den ena och windows 7 på den andra.

Trots att jag försökt ha likadana inställningar för fildelning på båda datorerna så är det bara filerna på windows 7 datorn som jag kommer åt på mediaspelaren. När jag försöker komma åt filerna i windows 8 datorn så kräver mediaspelaren Net User ID och password och där spelar det ingen roll vad jag anger, svaret blir alltid "login failed".

Det är alltså mediaspelaren som inte vill "lira" med windows 8. Sannolikt behövs det någon ny firmware till den. I avvaktan på det får jag nöja mej med att den funkar med windows 7. Fast lite surt är det...... <_<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...