Gå till innehåll

SSD Disk


Gå till lösning Löst av Lasse B,

Recommended Posts

När man defragmneterar flyttas filer runt, dvs det görs en massa skrivningar, vilket innebär ett slitage. Varje "sektor" på SSD'n tål bara ett visst antal omskrivningar och med tiden går de alltså sönder en och en. Det betyder inte att hela disken går sönder utan i regel att utrymmet krymper efterhand då sektorer markeras som obrukbara. Eftersom det inte är någon direkt vinst med att defragmentera SSD så är det således ett onödigt slitage. Men det innebär alltså inte automatiskt att man tar sönder något.

Samma sak gäller egentligen för vanliga hårddiskar också men jag tror de tål fler omskrivningar än SSD och eftersom man även kan få en rejäl vinst av att defragmentera sådana kan det därför vara vits att göra det på dem.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar inte gå att defragmentera en SSD disk i windows 7 eller 8 eftersom TRIM aktiveras automatiskt.

Defragmenteringen går att starta manuellt men så fort windows känner av att det är en SSD så slutar defragmenteringen.

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har trim aktiverat, jag tror att jag fick instruktioner av dig LGJ för att kolla det, är ine säker men tror att det var du.

Stämmer av igen bara, skall det vara 0, när det är aktiverat ??

Trimfunktion SSD Disk.

CMD högerklicka, kör som administratör" och kopiera in:

fsutil behavior query disabledeletenotify

Svar bör vara 0

DisableDeleteNotify = 0 (TRIM är aktiverat)

DisableDeleteNotify = 1 (TRIM är inte aktiverat)

Har kollat och det står 0 på mig, då skall den tydligen vara aktiverat.

Mvh

Lasse B

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...