Gå till innehåll

Smart TV ?


Recommended Posts

Smart TV hör väl inte hit kanske, men ni killar har ju insikt i det mesta.

Hjälp mej förstå, om jag köper en smart tv och tar den till landet där endast finns en parabolantenn, får man då direkt koppling till alla tjänster ändå ?? DET KAN VÄL INTE VAREA SANT ??- Eller hur ??

Ville bara fastställa det, utan minimum så måste man väl fixa ett mobild bredband med nån operatör ??

mvh

Linnea

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Smart TV bygger ju på att TV'n har tillgång till Internet så någon form av mobilt bredband är att rekommendera i det läget.

Sedan är jag osäker på om det brukar gå att koppla det mobila modemet direkt i TV'n, man måste kanske ha en router eller något mellan.

Personligen "litar" jag inte så mycket på det där med Smart TV då det inte finns någon enhetlighet i det utan alla tillverkare gör på sitt sätt och olika TV-modeller har tillgång till olika tjänster och man vet inte hur mycket tillverkaren kommer att rätta till problem eller uppdatera med nya finesser.

För att ta ett exempel så kom det för någon månad sedan en tjänst som heter Netflix till Sverige som troligen kommer bli ganska populär. Jag läste att det var någon tillverkare (har glömt vilken) som inte tänkte uppdatera någon av sina 2012 TV modeller till att stödja Netflix utan man var tvungen att köpa en ny TV av de kommande 2013 modellerna. Så en TV som kanske är några månader gammal kan plötsligt kännas väldigt omodern.

Då tycker jag det är bättre att separera sakerna så man har en TV som är bra på det den ska, dvs visa bild. Sedan har man någon form av extern enhet som ger tillgång till de smarta tjänsterna, det kan vara en vanlig laptop, HTPC, mediaextender eller liknande. Då har man själv lite kontroll och det brukar gå att uppdatera mjukvaran i den efterhand för att rätta till problem eller få tillgång till nya tjänster.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...