Gå till innehåll

min skärm.


brainlezz

Recommended Posts

Hej.  :)

Om det är skärmen som börjar ge sig, har jag hört att man kan tejpa spolarna. Svart isoleringstejp. Kan va brandfarligt att göra så.  ::)

Kanske dags för en ny skärm?

Var MYCKET försiktig om du bestämmer dig för att tejpa. Det kan finnas ström kvar även om man drar ur sladden.  :P

8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för skärm, grafikkort?

Normalt är väl 75 hz bra att jobba vid och din kanske är ställd så, men att kortet/skärmen inte klara detta.'

Uppdateringsfrekvensen kan stå för högt!

Pröva att ändra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funkade med att ändra upplösning , hitills iaf :) när jag ändå är här så kanske någon vet varför firefox ' skakar ' upp och ner ibland när jag är här ute på nätet och kollar runt, det gör det aldrig i explorer och inte på min förra användare heller ( firefox )..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I din skärm (antar att det är en CRT) finns en del som kallas för högspänningsdel. Den består främst av en eller ett par stora spolar som genererar högspänning för att du i slutändan ska kunna se något på bildröret.

Efter ett tag, när skärmen blir lite äldre, kan de små tunna trådarna som sitter lindade och bildar dessa spolar få ett litet glapp som gör att de börjar röra på sig och vibrera.

Den vibrationen sker i en faslig svängning och det är den svängningen du hör.

Du ska inte under några omständigheter ge dig in i skärmen och försöka tejpa eller laga något om du inte är utbildad och auktoriserad till att göra det.

Okunskap kan inte bara leda till att du förstör dina grejer. Du kan döda dig själv eller iallafall vålla personskada.

Om det stör dig jättemycket så rekommenderar jag dig till att byta skärm. För pipet du hör är inte ett tecken på att något är sönder. Står du ut med det kan skärmen fungera ett bra tag till.

Och så försöker du att skapa en bättre beskrivande rubrik till nästa gång?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du provat att avmagnetisera skärmen?

Normalt kallas det för "Degauss", det brukar bli ett skumt "klonk" och bilden blir aldeles suddig för någon sekund innan det rättar till sig.

Om man inte trycker på degauss då och då bygger skärmen up kraftig elektromagnetism från spolarna, speciellt om den alltid är på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...