Gå till innehåll

Heroes of Might and Magic III vill ha skrivbordet i 16-bitars färger?


Skull Kid

Recommended Posts

Du är nästan där, gå tillbaka till fiken "bildskärm" och så där nere i hörnet har du "visa alla lägen" där kan du ställa in.

 

(se bild :) )

 

edit: ursäkt får dålig bildkvalité men hoppas det framgår..

post-6791-0-29178900-1356894604_thumb.jp

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Unlike Windows 7, Windows 8 does not support color depth other than 32 bits per pixel. The user can no longer change the color depth of the system by using the control panel.

In addition, app developers cannot use APIs to change the color depth of the system. Windows 8 will detect apps that try to change the color depth of the system to less than 32 bits per pixel, and inform the user that an app compatibility shim must be applied to run the apps.

men om du högerklickar på exe filen, och ställer in kompabilitetsläget då?

 

Egenskaper -> kompabilitetsläge -> Reducerat färgläge -> 16 bitar

 

Ett annat tips kan vara att prova 32bits patch: http://www.terrybutler.co.uk/2010/07/29/must-have-heroes-of-might-and-magic-iii-patches/ (verkar som det numera är inkluderat i "Heroes 3 HD patch", testa den).

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men om du högerklickar på exe filen, och ställer in kompabilitetsläget då?

 

Egenskaper -> kompabilitetsläge -> Reducerat färgläge -> 16 bitar

 

Ett annat tips kan vara att prova 32bits patch: http://www.terrybutler.co.uk/2010/07/29/must-have-heroes-of-might-and-magic-iii-patches/ (verkar som det numera är inkluderat i "Heroes 3 HD patch", testa den).

 

Får nog lägga ned detta med att spela äldre spel... det fungerar verkligen inte med någonting, inte ens kompatibilitetsläget för 16-bitars färger...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett krångligt sätt att lura igång gamla spel kan vara att gå in i installationsmappen och ändra kompatlitetsläget, testa de olika alternativen för olika operativsystem, testa också olika inställningar som tex. 256 färger.

 

I Windows XP försökte jag köra SimIsle vilket visade sig vara särskilt knepigt, efter att ändrat .exe filen till kompatibelt för W98 och 256 färger ville det fortfarande inte funka i fullskärmsläge så jag testade att starta i kommandotolken och se på tusan, det hoppade igång. Är dock lite jobbigt eftersom du måste skriva in hela sökvägen till den mapp där startfilen finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:o inte ens värt att prova för att lösa ditt problem?

 

You can turn off most of the HD mod features using Options file \HiRezData\HiRez.ini

 

Om lösningen inte är aktuell att inte ens provas pga principer när de andra sätten inte fungerar så lämnar jag tråden med den lösningen...

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:o inte ens värt att prova för att lösa ditt problem?

 

 

Om lösningen inte är aktuell att inte ens provas pga principer när de andra sätten inte fungerar så lämnar jag tråden med den lösningen...

 

Inget illa menat si3rra :) det är bara det att jag sällan använder mods till spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker dock att si3rra hittat en vettig lösning värd att testa, även om det är ett mods så tycker jag att det snarare borde betraktas som en patch. Finns ju ingen universllösning som funkar med alla spel, man får helt enkelt testa sig fram och mickla med inställningarna och hoppas på det bästa. Testade att köra igång Railroad Tycoon II i W7 men det blev tvärnit, verkar som 64 bits operativsystemet inte stöder 16 bitars program. Till min smala lycka behöll jag Windows XP och installerade W7 på en annan hårddisk när jag uppgraderade.

Dubbla operativsystem kan ju annars vara en lösning... 

Redigerad av Skrotnisse
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrotnisse och si3rra,

 

Jag uppskattar och värderar era svar högt. När jag startade denna tråden, så räknade jag faktiskt inte med några svar, men det fick jag, och väldigt fina sådana :)

 

Så jag tackar för era fina svar, Skrotnisse och si3rra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Svaret kanske kommer sent men om du installerar http://www.iobit.com...tstartmenu8.php högerklicka på skrivbordsgenvägen , välj egenskaper och kompatibilitetsläge, inställningar, så kan du välja i reducerat färgläge 8-bitars eller 16-bitars. Kanske funkar att spela äldre spel då.

 

Det går att spela spelet, men inte i ett fönster, bara fullskärm :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...