Gå till innehåll

ALLA mina program och foton ? Borta nu ?


Sandstone50

Recommended Posts

Gnälla e ju trist, men var får man svar på alla frågor ?? Här så klart... :-)

Nu när jag uppgraderat till W8, är då alla mina gamla program automatiskt borta ??

Word, Excel, Picasa med alla mina foton sen åratal, skärmklippverktyget MED MERA. TILL OCH MED "harpan" e borta.. :-(

Jag tycker jag har lusläst alla inlägg men inte hittat nåt om program som försvunnit, så kanske det bara är jag som inte vetat om ??

Eller finns dom "där inne" ??. Om man går tillbaka i tiden till en "återställning" till dagen innan man uppgraderade, får man alla program och bilder tillbaka då ??

 

Nu vill inte ens skrivaren skriva ut dokument som "tillverkats" i W8...(wordpad)

 

Har i alla fall läst mej till att man kunde importera ett program som gör att man får tillbaka lite av Windows 7 längst till vänster.

Start8 hette det, så det har jag gjort Verkar vara bra.

MEN hur byter jag till ex w8:s mail till att gå till min G-mail ??

 

Eller måste jag öppna ett Microsoftmailkonto och vidareskicka all min mail dit ??

Det tycks ju finnas en superbok för företagare för att utnyttja W8 maximalt. Finns inget att läsa för blåbär ??

 

Och alla andra fina bilder på första sidan, hur gör man för att ändra bilder och namn på dom ?? DET kan man ju knappast förväntas få svar på här på forumet......

 

Tack till alla kunniga.....som snart ska ge mej supersvaren jag letar efter :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på en del av frågorna. 

Det verkar som du har installerat windows 8 på "vinst och förlust".

1. Jag menar då att du inte har följt olika uppgraderingsråd e.x. använt den s.k. uppgraderingsassistenten för få svar på vilka av dina installerade program i ditt tidigare windows som fungerar även i windows 8 (kallas kompabilitet).

2. En annan sak var att du vid installationen kunde välja uppgradering eller nyinstallation. Valde du uppgradering så borde du fått behålla dina gamla program som är kompatibla med windows 8. Valde du nyinstallation så kan du glömma att   dina gamla program finns kvar.  

3. En god regel är att spara ner alla privata filer, foton m.m. som är viktiga att ha kvar på e.x. en usb-sticka eller en extern hårddisk. Då finns de alltid kvar vilket val man än gör vid installationen av windows 8.

4. Tyvärr är råden ovan för sent givna eftersom du redan installerat windows 8 och skulle du råkat ha program och privata filer kvar så är det bara att gratulera dig.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med vinst och förlust känns ju tufft att höra. Den enda frågan jag svarade på var att jag så klart ville behålla peronliga filer. Dit hörde uppenbarligen inte foton :-(... Trist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på var dina foton fanns i datorn. Om de låg i en fil ihop med ett bildbehandlingsprogram som e.x. Picasa (du nämnde det) då kan jag tänka mig att de försvunnit om även Picasa är borta. 

Du kan ju göra en sökning genom att i sökrutan skriva *jpg så får du fram en massa bilder om de finns i din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1500 foton hittade...!!!Men när jag klickar på väderbilden,, så får jag upp en gammal London bild och uppmaningen att gå on line om jag vill lägga in MIN stad - FAST jag är ju uppkopplad.....???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I windows 8 är det inte helt enkelt att söka. Jag använder programmet "classic shell" för att få tillbaka det gamla skrivbordet. Du nämnde att du använder "start8".

 

När jag gör sökningen på jpg-filer så gör jag enligt följande:

Jag klickar på "sök efter filer eller mappar". (se gul pil)

 

 

Då hamnar jag här där jag skriver in "jpg" i sökrutan (se röd pil). 

 

Jag får efter sökningen upp 2371 objekt. Även om du inte får upp dina privata bilder bland dessa så får du upp en massa andra bilder som ingår i windows eller olika program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack turbo, såg du inte i mitt förra inlägg att jag hade hittat alla bilder 1500st....:-)  häftigt Tack snälla för tipset att söka på jpg.

 

men hur man ska få in sitt eget väder, då man uppmanas att koppla upp sej först - när man redan är uppkoppland fattar jag inte heller

Kan du dessutom tipsa mej om hur man klickar på mail och kan få det till sin egen g-mail, så skulle jag vara nöjd LÄNGE :-)

supertack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...