Gå till innehåll

Datorn fryser efter 3-5 minuter, startar bara om när jag försöker felsäkert läge


Raderarn

Recommended Posts

Min sambos dator har börjat strula för en vecka sen. Det är en Windows 7 Ultimate x64 Swe med pålagt SP1. Den låser sig efter ca 3-5 minuter, och det går inte att göra någonting. Muspekaren går dock att röra, men den står bara och snurrar. Hårddisklampan blinkar ca en gång varannan sekund. För att stänga av måste man hålla ner knappen......

 

Jag har försökt återställa senast fungerande konfiguration, återställt till flera olika tidigare tidpunkter, men inget funkar...

 

Det går inte heller att starta om i felsäkert läge. Den laddar alla drivrutiner, muspekaren kommer fram, sen startar den om. Jag lyckades få upp loggboken i vanlig start innan den låser sig, och det ser ut som att den startar om felsäkert läge på grund av att en återställning till tidigare tidpunkt ska slutföras. Detta är dock väldigt konstigt, för jag har lyckats starta om "rent", alltså den startar, och jag hinner starta om efter inloggning innan den låser sig, så då borde ju allt ha slutförts, men icke.

 

Jag har sen försökt att reparera med hjälp av dels en engelsk version med förinstallerat SP1, dels den svenska version som jag en gång installerade från, denna är ju dock utan SP1. Bägge dessa säger att det inte går att reparera denna programvara.

 

Är det någon som har några ideér? Det är ju trist att behöva blåsa den....

 

/Sverker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu visade det sig att det var hårddiskproblem. Jag lyckades till slut få fram en kommandotolk från "Reparera din dator" körde en "chkdsk /f /x" vilket hittade en hel del problem. Den lyckades fixa allt, men det är fortfarande fyra block som är dåliga.

 

Dock kvarstår det skumma att den bootar om när jag försöker starta i felsäkert läge....återkommer om jag hittar något på det...

 

Vilken typ av dator det är hade alltså som jag trodde ingen som helst betydelse......att benämna den som min sambos dator var alltså helt rätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.

Vilken typ av dator det är hade alltså som jag trodde ingen som helst betydelse......att benämna den som min sambos dator var alltså helt rätt :)

 

Nej du har fel.

Frågan är högst relevant för min del, då jag anser ditt problem ligger på H-varu-sidan. Vilket du själv börjat upptäcka.

Då blir all din information om SP1 osv.. mindre oviktig.

 

Stationär resp. laptop är också högst väsentlig i denna fråga/problem.

Då jag även vet pg.a mitt yrke, specifika problem av de flesta laptoppar, så blir även den informationen intressant.

 

Jag har inga fler frågor dock.. du löser detta utan min hjälp iaf.

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 månad senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...