Gå till innehåll

Router och fast ip-adress


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej!

Hur många ip-adresser brukar man ha på en router? Har en DIR 655 och har försökt läsa mig till detta men hittar inget. Hur vet man om de "inte räcker"? Det springer ju fort iväg med iphones, allas datorer, ps3, soundbridge mm.

 

Antar att det är routern som styr hur många eller? Kanske dum fråga men ....

Redigerad av carjoh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hur många ip-adresser brukar man ha på en router? Har en DIR 655 och har försökt läsa mig till detta men hittar inget. Hur vet man om de "inte räcker"? Det springer ju fort iväg med iphones, allas datorer, ps3, soundbridge mm.

 

Antar att det är routern som styr hur många eller? Kanske dum fråga men ....

 

65025

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nja, om man har en DHCP pool "ett subnät" på ett LAN så kan du ha i princip 254 adresser från 192.168.x.1 till 192.168.x.254 (ipv4)

Dock kan du ju begränsa antalet i routerns inställningar.

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, om man har en DHCP pool "ett subnät" på ett LAN så kan du ha i princip 254 adresser från 192.168.x.1 till 192.168.x.254 (ipv4)

Dock kan du ju begränsa antalet i routerns inställningar.

 

Så här räkna jag 192.168.x.x  =  blir då 254x254? eller tänkte jag fel.

IP adresserna är iofs. inget problem för honom, om man inte är über-extrem "prylbög" då ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ok - ja då blev det ju en dum fråga :wacko: ! De lär ju räcka till familjen! Och hela vår lilla by också då  :rolleyes: .

 

En fråga till bara- vad är fördelen med att ge de olika prylarna fasta ip-adresser?

Redigerad av carjoh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok - ja då blev det ju en dum fråga :wacko: ! De lär ju räcka till familjen! Och hela vår lilla by också då  :rolleyes: .

 

En fråga till bara- vad är fördelen med att ge de olika prylarna fasta ip-adresser?

 

Om du tvingas porta nån enhet, asså öppna ett unikt portnummer, då måste enheten ligga på samma IP adress,

eller om du tex vill mappa någon enhet, tex mediaspelare, då måste den ha ett fast IP.

 

Jag tror du klarar dej med DHCP.. idag gör de flesta det.. det var värre förr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sen är det också så med DHCP (i de flesta fall) att routrar som standard är inställda på att utlånet av ip adressen har väldigt lång giltighetstid, ofta 24/48 timmar, vilket gör att adressen är reserverad för den enheten minst under den tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...