Gå till innehåll

ssd diskar som blir varma ?


Recommended Posts

Har alltså råkat ut för det, vet att "mekaniska" diskar kan bli det. Öppnade en burk och rackaren var väldigt varm ( ssd disken ).
Ventilationen i datorn är ok, därför frågan om ssd diskar. Någon som har märkt någonting ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltså råkat ut för det, vet att "mekaniska" diskar kan bli det. Öppnade en burk och rackaren var väldigt varm ( ssd disken ).

Ventilationen i datorn är ok, därför frågan om ssd diskar. Någon som har märkt någonting ?

 

Okej, nu skall vi räkna lite  ;)

En mekanisk disk drar 12V x 0,5A det blir en effekt på 6W,

av dessa 6W snor motorns friktion det mesta, och 80-90% av dessa 6W alstrar värme,

så låt oss säga att det blir ett litet av effekten P = 4-5 W. Denna "värmeeffekt" känner man i handen. Okej?

 

En SSD ligger på 0,5W den värmen kanske man kan känna av om man är lite frusen i fingrarna.

Min slutsummering är att det omkringliggande utr. som värmer upp den.

post-6485-0-75468000-1399197530.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Tack för svaret :

Joo precis min tanke också,, öppnade upp luckor,, nu går den inte så varmt. Den var i princip såpass varm att jag inte kunde hålla i den.

Stackars dator :)

 

Edit :
GPU'ns kylfläns sitter nära disken, dessutom testades det med ett annat os som tydligen behöver mera kräm men som dock fungerar.
Nu är det öppna luckor i botten på "läppen" och en bra fläkt under. Dammet hamnar väl in i datorns fläkt istället. :huh:

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...