Gå till innehåll

Datorn upptäcker inte uSB enhet


carjoh

Recommended Posts

Hej!

Dottern har köpt ny dator (HP Pavilion 15-p076no Notebook PC). Hon har sedan tidigare ett musikprogram (Sony ACID Music Studio 9) på skiva. Hon kan då koppla in sitt piano via en USB-MIDI-kabel och på så sätt spela in musik på datorn från pianot. Programmet har fungerat alldeles utmärkt på hennes gamla dator (också en HP), och vid test nu även på vår bärbara HP som är ca två år gammal. Problemet är att det fungerar INTE på den nya datorn. När man sätter i USB-kontakten så "plingar" datorn till så den verkar reagera, enheten/pianot syns i musikprogrammet, men programmet tar inte emot singnalerna från instrumentet när man spelar på det, de går inte fram precis som att datorn inte reagerar på det. 

 

Är där någon som har en aning om vad som är fel? 

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att på rätt sätt installera USB-enheter måste man börja med att sätta i skivan med programvaran, klicka installera och följa anvisningarna.

När det är dags, får du direktiv att ansluta din USB-enhet till datorn.

 

Om man inte gör så, kommer inte alla drivrutiner och andra väsentliga delar på rätt plats.

På gamla xp-tiden stoppade man i kontakten och sedan programvaran etc,  men inte nu, dvs från Windows 7 och framåt.

 

Hoppas det fungerar bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har postat i "program" om att musikenhet inte läses in i ett musikprogramm. Nu har vi kollat vidare, och kanske kan problemet ligga i att datorn inte hittar usb-enheten..?? Pianot kopplas till datorn via usb-kabel. När man sätter i kabeln "plingar" datorn till men den dyker inte upp som enhet - syns inte alls, inget händer. Kan det vara så att någon inställning ,måste göras på datorn att acceptera enheten. Kabeln är en usb-midi. 

 

Det är inte fel på kabeln, den funkar i annan dator. 

 

 

Snälla kan någon komma med en idé?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som vore intressant här är ju att du kikar i enhetshanteraren om den finns med där.

Samt vilka operativsystem de olika datorerna använder, samt om det är 32 eller 64 bitars versionerna av dessa.

(HP Pavilion 15-p076no Notebook PC verkar levereras med WIndows 8.1 x64).

Om pianot/enheten inte installeras korrekt så vad heter den/modellnummer, finns det någon extra skiva med drivrutiner för denna, Windows 8/64 bitars Windows kompabiltiet?

 

Finns/syns pianot i ACID's inställnigar för MIDI Input?

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den nye datorn har Windows 8.1 x64 och den andre som vi provade på (och där det fungerade) har Windows 7 x64. 

 

Ja, pianot syns för MIDI input i ACID. Det ser likadant ut i de inställningarna på båda datorerna men av någon anledning fungerar det inte på den nya. Jag tänkte att jag kunde infogat ett skärmklipp men jag lyckas inte hitta var jag gör det här i inlägget, någon som kan säga var jag ska trycka? 

 

post-7055-0-02807300-1408387333_thumb.pn

Redigerad av carjoh
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av programmet i fråga, men

 

http://dspcdn.sonycreativesoftware.com/manuals/musicstudio80_qsg_enu.pdf (sidan 39, är den satt till auto?, visserligen är guiden för 8.0 men kanske liknande)

Kontrollpanelen. ljud finns den med som fungerande under in/uppspelning och rör sig den gröna "volym-stapeln" när man spelar alltså att den uppfattar att ljud kommer in via USB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, den är satt till auto. Har ju använt programmet tidigare så vet vad som ska klickas i osv inne i programmet, men förstår inte varför det inte fungerar. 

Nej, den syns inte i upp/inspelningsenheter och det har den aldrig gjort, inte på de fungerande datorerna heller. 

 

Uppskattar verkligen att ni tar er tid att försöka hjälpa! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...