Gå till innehåll

Cloning av SSD


göte
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Hej (hoppas tråden hamnat i rätt forum annars kanske någon moderator kan flytta den)

 

Har installerat W7 Ultimate på en ny Samsung 840 EVO SSD-disk på 250GB och därefter lagt några timmar på att få alla program och annat på plats. Sparar inget material på disken utan den är en ren C:\ disk.

 

Eftersom allt tog väldigt lång tid och jag nu sitter med en perfekt installation tänkte jag clona den till en vanlig hårddisk på 500GB.

Startade med Norton Ghost 15 men det gick inget vidare. Fick mängder med felmeddelanden och indexeringsfel och därefter återställning av så kallade överblivna filer.

När allt var klart (efter 70 minuter när allt bara fladdrade förbi på en svart skärm) startade datorn om och den fungerar tack och lov som den ska, men det fanns ingen clone på den vanliga hårddisken och denna hittas inte längre av datorn, varken i utforskaren eller i datorhanteringen.

 

På SSD-disken har jag stängt av Drive indexing, superfetch & prefetch. Kan detta ha ställt till det?

Eller är Norton Ghost fel program att använda för SSD-diskar. Eller..............

 

Tacksam för alla tips

 

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Norton Ghost är en nedlagd produkt sen mer än 4 år, så det kan mycket väl vara att den inte är så bra till SSD som är så nya. Det finns andra kloningsprogram, t ex CloneZilla och produkter från Paragon, Easus, Acronis, bara för att ta vad jag kom ihåg just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Norton Ghost är en nedlagd produkt sen mer än 4 år, så det kan mycket väl vara att den inte är så bra till SSD som är så nya. Det finns andra kloningsprogram, t ex CloneZilla och produkter från Paragon, Easus, Acronis, bara för att ta vad jag kom ihåg just nu.

 

OK, tack för den infon. Får skaffa ett nyare program men påverkar de förändringar jag gjort på SSD:n en cloning, Drive indexing, superfetch & prefetch.

 

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kloning bryr sig inte om vad du har för inställningar i Windows. Den bara läser från början av hårddisken/partitionen till slutet av den. Vissa kloningsprogram är gjorda för att köras utan att Windows är igång.

 

Däremot förstår jag inte riktigt anledningen till att stänga av prefetch eftersom det gör uppstarten långsammare, men det är ju något som du bestämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot förstår jag inte riktigt anledningen till att stänga av prefetch eftersom det gör uppstarten långsammare, men det är ju något som du bestämmer.

 

I en  artikel i Datormagazin 9/2014 sidan 67  ges en del rekommendationer angående SSD-diskar och det är de rekommendationerna jag har följt i tron att det var skrivet av experter.

 

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du verkar inte behöva göra det själv utan det görs automatiskt enligt http://www.thewindowsclub.com/disable-superfetch-prefetch-ssd

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=382370

 

Intressanta artiklar som visar precis det som Datormagazin också beskrev i sin artikel. Går man in och kollar så visar det sig att registervärdet för både superfetch och prefetch skall sättas till 0 för att stänga av tjänsterna vilket var vad jag gjorde.

 

Det var inte gjort när jag kollade efter installation av SSD-disken så någon automatik fanns det inte.

 

Tack för engagemanget, nu skall jag köpa ett cloningsprogram  :-)

 

 

MVH

Göte

Redigerad av göte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...