Gå till innehåll

Oönskade mejl från "info@fliporamailer.com"


Recommended Posts

En bekant hörde av sig och sa att hennes vänner får mejl från henne, fast enligt källkoden kommer mejlet från info@fliporamailer.com, se bifogad källkod och bild av mailet.

 

Hon har tydligen "Accepterat" ett ilknande mejl från sin dotter, men hennes dator tycks inte vara smittad. Det finns inga tillägg i webbläsarna (IE och Chrome), jag har skannat med Avast free, Malewarebytes i felsäkert läge, Kapesky online scanner samt ADWCleaner. Inget konstigt hittades.

 

http://geeksofgotham.com/2012/01/23/flipora-flip-infoaxe-spam/ skriver:

"Although technically this isn’t exactly a virus or scam or information phishing scheme, it sure seems like one."

 

"The worst thing about this “service” is that when you sign up you inadvertently give them access to your email address book and they use that information to send all of your friends, family and co-workers junk mail inviting them to also use Flip, Flipora, Fliporamail and Infoaxe."

 

Hur de kommer åt adressboken bara genom att äagaren av datorn klickar på en länk

 

"The bottom line: do not follow any of the links in the message. If you did click on the links then do not type in any of your information. If you did type in your information then you should change your email password right away."

 

Jag har ändrat lösenord i hennes Gmail till ett som uppfyller hyggliga krav på säkerhet, en del har ju pippi på att använda ett av barnens namn + en siffra, jättesvårt att knäcka... :)

 

Någon här som har erfarenhet av detta otyg?

 

/Sir:N

 

post-1185-0-43906000-1412596235_thumb.jp

Källkod mail infoaxe_editerat.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte bara klicka på en länk utan att efter man gjort det skriva in sin mejladress och lösenord på sidan man kommer till (sign up). Det brukar vara så att sidan man kommer till ser ut som en vanlig inloggningssida, t ex Gmails, eftersom ens mejladress skickas med i länken kan webbsidan anpassas efter den.

Jag försökte skriva av accept-länken i en virtuell maskin (kan ha blivit något stavfel) och kom till en webbsida som såg ut så här:
 

capture.png

 

Antagligen loggas det man skriver in som Facebook-inloggning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej! Tack Cecilia! Jag kunde för mitt liv inte begripa hur de kan komma åt ens adressbok bara genom ett klick - och det går ju naturligtsvis inte! :) Klart att det är så de gör!

 

Att klicka på "Unsubscribe" torde vara att komma ur askan i elden...

 

Bäst att min bekant byter lösenord på Fejjan också!

 

Tack igen!

 

/Sir_N

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...