Gå till innehåll

Minnesproblem


Hampus

Recommended Posts

Hej!

Haft problem med datorn under ett antal dagar, den har hamnat i ”frysläge” där det inte

gått att komma vidare på annat sätt än Power off.

Felfrekvensen är väldigt varierande från 30-60 minuter ända upp til 5-6 timmar.

Under första 2 dagarna kom inget felmeddelande upp, Men så igår kom det upp felmeddelande som tyder på minnesproblem.  Idag sedan  har jag haft 2 frysningar sedan jag startade kl 11:50 ,men inga felmeddelanden.

Jag bifogar bilder på de felmeddelanden jag fått.

Jag har kört Windows Minnesdiagnostik, men den hittar inget att rapportera.

Så min undran är hur man kan dyka djupare via något annat felsökningsprogram, eller är det bara att lämna in burken till någon servicebutik

 

post-6630-0-24061900-1414496810.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I/O fel, skulle tro att det är hårddisken, har du kört något felsökningsprogram för den?

prova minst att köra en chkdsk /R (i en kommando prompt som administratör) och för att testa minnet hämta ner memtestx86

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Överklocka är när man ökar hastigheten i t.ex minneskretsarna eller CPU så att de går snabbare.

Oftast finns det en inställning i BIOS där allt ställs in i basic läget enkelt förkkarat så att inte den typen av fel ska uppstå.

Men har du inte pillat där så borde inte den biten vara ett problem, men det är värt att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick en frysning precis när jag skulle köra chkdsk/R. Men den godkänner inte körningen eftersom "det går inte utföra CHKDSK eftersom volymen används av annan process.

Men det fungerar med chkdsk utan /R.  Vet inte om det har betydelse men all min data,  system ligger på min SSD128GB. Ingenting på volymen E

Redigerad av Hampus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast om det är c: du ska kontrollera (om det är där du har ditt Windows) så är det

 

chkdsk c: /R /F /X

 

så kommer den fråga om det skall schemaläggas, svara j(a) eller y(es)

 

R - Söker efter skadade sektorer/kluster och försöker återställa informationen

F - Reparerar fel automatiskt

X - Att partitionen ska avmonteras innan kontroll, alltså kommer den köras vid omstart av datorn

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så var chkdsk/R klar och disken befanns felfri , dock så vore det ju bra att hitta rapporten, om än jag såg att den inte hittade några fel eftersom jag följde hela förloppet.

 

Så i vilken lådda :)  lägger Windows denna typ av rapporter

 

Redigerad av Hampus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hampus, den 28 Oct 2014 - 4:28 PM, skrev:

Så var chkdsk/R klar och disken befanns felfri , dock så vore det ju bra att hitta rapporten, om än jag såg att den inte hittade några fel eftersom jag följde hela förloppet.

 

Så i vilken lådda :)  lägger Windows denna typ av rapporter

 

körde du bara /r eller hela /r /x /F?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär nu har jag kört chkdsk c: /F /X /R och vad jag kunnat se så inga fel rapporterats, dock så rusar ju textraderna fram i slutet av testet så jag hinner inte läsa vad som står där, men

så långt jag kunnat följa med förloppet så har inga skador rapporterats.

Men visst borde rapporten lagras någonstans?.

 

Tack för idag, jag får kämpa vidare i morgon

Hampus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp! hittade resultatet i loggboken händelse Wininit,

 

0 skadade filposter har behandlats visar loggen.

 

2 stopp hitills idag.

 

Vet inte om det är till någon hjälp när det gäller att "ringa" in felet, men när det gäller felmeddelanden som kommit upp ibland i samband med "frysningen"  förekommer  i typ 20-30% av stoppen.

Vanligast är  frysning UTAN felmeddelande, där "timglaset" numera en cirkel snurrar, och snurrar, och om jag matar på med att klicka så tonar sidan ner sig, och därfrån  gäller endast Power off, för att kunna starta upp datorn igen.

 

 

Redigerad av Hampus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämta Memtest, för USB eller ISO för CD, och boota datorn från valt media och kör, se om det kan påvisa fel på dina minnen

http://www.memtest86.com/download.htm

 

Har du provat läsa ut disken/ssd-ns S.M.A.R.T information och se om den rapporterar något fel på enheten?

Prova t.ex http://hddguardian.codeplex.com/

kika under "manage, -> device helth" (kör programmet som administratör)

 

(detta program kan även visa aktuell drift-tid för hårddisken, något du efterfrågade i din första tråd. kan ju vara roligt att se hur nära eller långt ifrån din gissning du var)

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HDDGUARDIAN, intressant verktyg,och det ser väl bra ut, dock så förstår jag inte varningen "This drive may hang after 5184 timmar"

Driftiden i övrigt vet jag inte hur den ska tolkas 6179 timmar, men vaddå 8 månader 17 timmar 11 minuter.

 

När det gäller memtestet så rullade det inte vidare utan följande info. dök upp BOOTMGR saknas.

Faktiskt riktigt kul och lärorikt detta, men visst ligger det inom överkurs för min del.

 

 

post-6630-0-91414600-1414585940_thumb.jp

Redigerad av Hampus
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"This drive may hang after 5184 timmar"

 

Verkar vara en bugg i SSD'ns programvara som gör att den efter ungefär 5000 timmar (vilket du överstigit) där enheten ger någon form av felaktigt svar till operativsystemet/SMART som kan orsaka krasch eller blåskärm.

https://translate.google.se/translate?sl=auto&tl=sv&js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.tomshardware.com%2Fnews%2FCrucial-m4-Firmware-BSOD%2C14544.html&edit-text=

Din hårddisk verkar ligga på version 0002. KAN ju vara så att en uppdatering av programvaran i hårddisken skulle lösa ditt problem, men det är inte en helt enkel eller riskfri process

Kika in här: http://eu.crucial.com/eur/en/support-ssd-firmware

och välj din hårddisk så finns det ett program att ladda ner som gör uppdateringen åt dig, samt en guide som visar. fast kanske vi först ska försöka köra memtest innan vi ger oss in på detta? :)

 

 

Hämtade du memtest usb eller iso?

 


Driftiden i övrigt vet jag inte hur den ska tolkas 6179 timmar, men vaddå 8 månader 17 timmar 11 minuter.

 

Det är nog en ungefärlig uträkning, 6179 timmar = 257 dagar delat med 31 (dagar / månad) blir 8 (månader)

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämtade usb.

USB, CD känner jag till men vad är iso för form av mediabärare?

 

Ok jo faktiskt så har jag ju bara kring 4 frysningar under en dag, och eftersom  det bara krävs en omstart så "sitter jag inte i sjön", så jag instämmer i att söka vidare INNAN jag sk ge mig in på

den mer riskfyllda delen med uppdatering av programvaran för SSD:en.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ISO är en cd (skiv) avbild som man bränner direkt till en CD, det är egentligen en 1 till 1 kopia av en skiva i en fil.

Så den blir normal efter en omstart? det är ju lite vad som beskrivs med 5000 timmars felet, hmm.

 

Men du har varit här: http://www.memtest86.com/download.htm

Windows Downloads, sen "•Image for creating bootable USB Drive" hämtar zip filen, packar upp den, koppla in ett usbminne (som den antagligen kommer tömma)

sen kör du imageUSB, väljer ditt usbminne väljer steg 4 write, sen borde du kunna starta om, ställ in att starta från usb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...