Gå till innehåll

Riktigt bra grafikkort


CGD

Recommended Posts

Hej Plun

Kortet skall arbeta med 100 MB bilder i Photoshop och kommer inte att användas till spel.

På din sidhänvisning inriktar de sig främst på spelförmåga.

Quadro kostar runt 10.000 och verkar enligt din sidhänvisning ligga i paritet med ett GeForce 6800. Men jag kan få ett GeForce 7900GTX 512 MB för 6200.

Men är dessa "spelkort" tillräckligt bra för kvalificerad bildbehandling eller behövs det något annat?

När vi ändå håller på; är en Dual-Core Intel Xeon Processor mycket bättre för detta ändamål än en Intel Pentium D Processor? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Kolla på sidan 3 som jag skrev på Specview testet.  ;)

Sedan angående processor så spelar det nog ingen roll för

det är grafikkortet som gör jobbet dvs när grafik "ritas upp" på skärmen.

Xeon processorerna är ju perfekta för servrar för att bearbeta och skyffla

en massa data. (men då ingen grafikhantering)

Gör man mycket tunga konverteringar så är processorn också viktig.

Om man vill ha ett bra grafikkort i proffsklass så bör man också titta på Matrox.

http://www.matrox.com/mga/home.htm

http://www.matrox.com/mga/workstation/digi...gital_image.cfm

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvivlar på att du kommer känna någon större skillnad, om ens någon i Photoshop när du grejar med bilder, där behöver du internminne och mycket av det. Samt processorprestanda om du fipplar mycket med filter etc. Grafikkort såsom Quadro är mer inriktat till CAD och 3D-arbete, accelererar inte alls 2D-prestanda så mycket mer än ett vanligt vad jag vet. Om du skall arbeta med foton etc. är nog bra färgåtergivning viktigt, vilar dock mest på en bra skärm då, samt rätt kalibreringsmjukvara/hårdvara. Föreslår att du tar dig en titt på forumet på www.fotosidan.se :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...