Gå till innehåll

Kryptiska tecken på webbsidor!


_at1981_

Recommended Posts

Hejsan!


För det mesta använder jag Firefox men samma problem finns i samtliga webbläsare för mig har jag märkt!


*** *** ***
Hur visas t.ex. den här sidan för er? http://matematikvideo.se/lektioner/polynomfaktorisering/
Kolla den första gula rutan på sidan där Matematikvdeo svarar på ett inlägg, för mig ser svaret ut så här:
" Hej Det är tyvärr lite krångligare att faktorisera dessa typer av polynom på ett enkelt vis. Men ett sätt är att lösa ekvationen 7x²-5x-2 = 0 för att på så vis hitta en faktorisering. Om vi då hittar rötterna kan vi skriva om polynomet på faktorform. $ 7x^2-5x-2 = 0 $ /7 $ x^2 – \frac{5}{7}x – \frac{2}{7} = 0 $ /pq $ x = \frac{5}{14} ± \sqrt{ \frac{25}{196} + \frac{2}{7} } $ Förenkla inuti roten ur tecknet: $ x = \frac{5}{14} ± \sqrt{ \frac{81}{196} } $ $ x = \frac{5}{14} ± \frac{9}{14} $ x₁ = 1 x₂ = $ – \frac{2}{7} $ Med hjälp av dessa rötter kan vi faktorisera polynomet enligt: $ (x – 1)(x + \frac{2}{7}) $ Enligt min erfarenhet är det sällan man behöver faktorisera såpass krångliga uttryck i Matematik C men det är självklart bra att kunna. Om du vill fördjupa dig inom detta kan man läsa lite granna kring faktorsatsen. "

---
Som ni själva ser, så består det mest av en massa kryptiska tecken och ord som är relativt obegripliga att tolka.


*** *** ***
Hur visas t.ex. den här sidan för er? http://www.matteboken.se/lektioner/matte-3/polynom-och-ekvationer/faktorisering-av-polynom För mig ser övre delen sidan ut så här:
" Tidigare har vi stött på metoden faktorisering, som används för att skriva om matematiska uttryck, och i det förra avsnittet använde vi oss av polynommultiplikation för att beräkna produkten av två polynom. Studera följande exempel på polynommultiplikation: $$x\cdot(x+4)=0 $$ Vi multiplicerar som vanligt: $$ x^{2}+4x=0$$ "

---
Som ni själva ser, så består det mest av en massa kryptiska tecken och ord som är relativt obegripliga att tolka.

*-* -*- *-*
Jag har senaste JAVA-installerat och Adblock! Jag provade att avaktivera adblock men sidan såg likadan ut i alla fall! Dessutom, utan adblock så blev vissa ord blåa med klickbara länkar till reklamsidor i alla webbläsare så det slipper jag med Adblock!


Med vänliga hälsningar at1981 !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

" Tidigare har vi stött på metoden faktorisering, som används för att skriva om matematiska uttryck, och i det förra avsnittet använde vi oss av polynommultiplikation för att beräkna produkten av två polynom. Studera följande exempel på polynommultiplikation: $$x\cdot(x+4)=0 $$ Vi multiplicerar som vanligt: $$ x^{2}+4x=0$$ "

Så blir det för mig i Firefox om jag inte tillåter javascript och liknande (med hjälp av tillägget NoScript) från cdn.mathjax.org. Samma sak på den andra sidan.

 

Java behövs inte, finns ingen Java-kod på de sidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...