_at1981_ Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 Hejsan! För det mesta använder jag Firefox men samma problem finns i samtliga webbläsare för mig har jag märkt!*** *** ***Hur visas t.ex. den här sidan för er? http://matematikvideo.se/lektioner/polynomfaktorisering/Kolla den första gula rutan på sidan där Matematikvdeo svarar på ett inlägg, för mig ser svaret ut så här:" Hej Det är tyvärr lite krångligare att faktorisera dessa typer av polynom på ett enkelt vis. Men ett sätt är att lösa ekvationen 7x²-5x-2 = 0 för att på så vis hitta en faktorisering. Om vi då hittar rötterna kan vi skriva om polynomet på faktorform. $ 7x^2-5x-2 = 0 $ /7 $ x^2 – \frac{5}{7}x – \frac{2}{7} = 0 $ /pq $ x = \frac{5}{14} ± \sqrt{ \frac{25}{196} + \frac{2}{7} } $ Förenkla inuti roten ur tecknet: $ x = \frac{5}{14} ± \sqrt{ \frac{81}{196} } $ $ x = \frac{5}{14} ± \frac{9}{14} $ x₁ = 1 x₂ = $ – \frac{2}{7} $ Med hjälp av dessa rötter kan vi faktorisera polynomet enligt: $ (x – 1)(x + \frac{2}{7}) $ Enligt min erfarenhet är det sällan man behöver faktorisera såpass krångliga uttryck i Matematik C men det är självklart bra att kunna. Om du vill fördjupa dig inom detta kan man läsa lite granna kring faktorsatsen. "---Som ni själva ser, så består det mest av en massa kryptiska tecken och ord som är relativt obegripliga att tolka.*** *** ***Hur visas t.ex. den här sidan för er? http://www.matteboken.se/lektioner/matte-3/polynom-och-ekvationer/faktorisering-av-polynom För mig ser övre delen sidan ut så här:" Tidigare har vi stött på metoden faktorisering, som används för att skriva om matematiska uttryck, och i det förra avsnittet använde vi oss av polynommultiplikation för att beräkna produkten av två polynom. Studera följande exempel på polynommultiplikation: $$x\cdot(x+4)=0 $$ Vi multiplicerar som vanligt: $$ x^{2}+4x=0$$ "---Som ni själva ser, så består det mest av en massa kryptiska tecken och ord som är relativt obegripliga att tolka.*-* -*- *-*Jag har senaste JAVA-installerat och Adblock! Jag provade att avaktivera adblock men sidan såg likadan ut i alla fall! Dessutom, utan adblock så blev vissa ord blåa med klickbara länkar till reklamsidor i alla webbläsare så det slipper jag med Adblock!Med vänliga hälsningar at1981 !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted May 30, 2015 Share Posted May 30, 2015 " Tidigare har vi stött på metoden faktorisering, som används för att skriva om matematiska uttryck, och i det förra avsnittet använde vi oss av polynommultiplikation för att beräkna produkten av två polynom. Studera följande exempel på polynommultiplikation: $$x\cdot(x+4)=0 $$ Vi multiplicerar som vanligt: $$ x^{2}+4x=0$$ " Så blir det för mig i Firefox om jag inte tillåter javascript och liknande (med hjälp av tillägget NoScript) från cdn.mathjax.org. Samma sak på den andra sidan. Java behövs inte, finns ingen Java-kod på de sidorna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
_at1981_ Posted May 30, 2015 Author Share Posted May 30, 2015 (edited) Hejsan!Jag vill tacka dig så mycket för hjälpen!Nu har jag fått dessa matematiska sidor att fungera!MVH at1981 !! Edited May 30, 2015 by _at1981_ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts