Gå till innehåll

Innehåll på systemåterställningsskiva?


.RIHTT

Recommended Posts

Hej.

Jag var förutseende att göra 1-2 skivor  med sk systemåterställning på en windows 7 dator i vintras.


Nu när jag har en ny hårddisk,installerat windows7  så tänkte jag ta fram dessa skivor och återställa systemet 
till min konfig så att säga.. . 


* Hur kan man se om skivorna är relevanta/avsedda för den här datorn? 

 

 

D:

 

\boot
\\bcd
\\boot.sdi
\\bootfix.bin


\sources

\\boot.wim   165 593kb

bootmgr.





= kan man någonstans se info i dessa filer? Ex datornamn, datum, profil eller relevant info så jag kan identifiera vilken dator det gäller.
Det ser i mina ögon bara ut som bootloader och startfiler, hur ska en säkerhetskopia ens se ut !? Jag har för mig det blev minst 2-4 fulla dvdskivor så det här kan ju inte vara annat än bootbara reparationsskivor...
 

Den fysiska märkningen var inget bra (typiskt, vill minnas jag skrev ordentligt på varje skiva vad det handlar om, datum. gjorde både windows återställningsmedia samt datortillverkarens  egna rescue dvds men nu hittar jag när det gäller, bara 2 skivor som jag får chansa på...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löst!

Det fanns en kopia på en hdd.

Som ska se ut såhär(mapp filträd) ungefär

\Din-dator

\\Backup 20xx-xx-xx

\\Catalog

\\SPPmetadata.cache

MediaId

Och när man återställer via repair skiva /installera och väljer reparera så söks media igenom och man väljer den man ska ha.senaste och så finns alternativ med partionering i samma steg jag körde bara på dock och ser att allt löste sig.

Allt ok, datorn startar om och så dök mitt gamla utseende upp med 2 användare vid windows logga in rutan.

*Fick återställa lösenordet dock som jag glömt!!! Inga kommentarer så fick köra tricket med utilman som ersätts med cmd.

Vilket i mitt fall gjorde att man får fram kommandotolken innan man loggar in och kör

net user rihtt nyttlösen [enter]

Men detta gick inte på kontot som heter admin (administratör) märkte jag till en början med ett felmeddelande , man kan bara köra det på vanliga användare verkar det som. Men när jag inte kom in ändå med det nya lösenordet tänkte jag va i helve..!!?

Så provade på ren chans att logga in på admin med nyttlösen och det gick!? Konstigt.

PS. Windows är sig likt men jag har lite konstiga beteenden. Aktivitetsfältet till höger är blanka, ljudkontrollen verkar inte finnas mm..

= Finns det nått slags inkonsekvenskontroll man kan köra på hela systemet?

Eller hur ska man gå igenom allt så man ser det funkar, optimering, windows update etc?

Hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...