Gå till innehåll

Optiska enheter och Windows 10


CGD

Recommended Posts

Jag har en Optiaric DVD och en Asus blu-ray. Datorn var först uppdaterad med Windows 10, men nu har jag installerat om datorn om med en DVD gjord från Windows 10 Iso fil.

Installationen flyter på helt utan problem. Men sedan när jag sätter  i skivan från Gigabyte för att se vilka drivrutiner jag skall installera vägrar skivan att starta. Längst ner på skärme högersida kommer den lilla fliken upp som undrar vad jag vill göra. Jag väljer run. Men skivan startar inte som den brukar utan det kommer upp en ruta om säger "This Driver can't relese to failure!!" .Jag har även tagit upp skivan i utforskaren och försök starta den därifrån men det ger samma resultat.

 

En annan sak.

Jag har ett moderkort från Gigabyte, GA-Z97X-UD5H-BK. Ett år gammalt.Men i handboken under SATA RAID/AHCI installering läser jag följande.

Vid installation av Windows 8 och 8.1 måste jag från moderkortsskivan kopiera IRST och Marvell foldrarna till ett USB minne. När sedan installationen frågar om jag har några drivrutiner skall jag sätta i USB minnet och kopiera in foldrarna.

Precis som man ju var tvungen till med XP för att få tillgång till AHCI. Lite märkligt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen aning varför. Jag skulle satsa på att strunta i skivan och plocka det som behövs från deras hemsida istället så får man aktuella grejer. Det skulle jag gjort oavsett vilket OS, om  skivan funkar eller och om det så var samma dag som datorn levererades. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så har jag också gjort för det är ju inte riktigt samma drivrutiner till 8.1 som till 10. Men jag vill kunna starta skivan för att se vad det egentligen är som jag kan behöva installera.

 

Jag installerade om Windows 10 och installerade då drivrutinerna från USB minnet och se nu fick jag igång skivan. Men visst är det märkligt, jag hade aldrig problem när jag installerade 8.1.

 

Jag har också märkt en konstig ändring i BIOS. När jag tar upp SATA kontakterna i BIOS så har det tidigare stått P0:, P1: o.s.v. Men nu har det ändrat sig till att det som hör till Marvelkontakterna benämns SATA PM: och SATA PS: ? Kan någon förklara denna ändring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...