Gå till innehåll

Windows 10 sista Windows!?


CGD

Recommended Posts

Det har man ju kunnat läsa lite här och där. Det kan ju inte vara riktigt sant. Windows är ju en av Microsofts stora produkter och att den skulle upphöra låter ju konstigt. Man kan ju tänka sig att det är så men att vi kommer att få betala för vissa uppdateringar. Ja de kan jag ju också ta upp. Fy vad dumt med dessa automatiska uppdateringar!!! Ibland när jag stänger datorn så blir jag tvungen att vänta för att det skall fixas med uppdateringar. Visserligen stänger datorn av sig när den är klar men jag har en huvudströmbrytare för alla saker som är kopplade till datorn. Vissa av dessa ligger ju alltid och smådrar ström så jag skaffade mig en padda som stänger av allt på en gång. Men när nu datorn skall uppdatera sig måste jag ju ibland vänt. Vad händer om jag helt enkelt bryter strömmen utan att vänta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först svar på din fråga, det är dumt att bryta strömmen mitt i en Windows-uppdatering, med lite tur märker du aldrig något problem men det kan också få tråkiga konsekvenser. Onödigt att ta risken alltså. Kan du inte vänta att bryta strömmen tills den är klar så kan du kanske ha datorn kopplad i en annan grendosa än där övriga tillbehör sitter. 

 

Tanken är ju inte att Windows ska läggas ner efter Windows 10 utan att Windows 10 ska fortsätta utvecklas successivt "för evigt" genom uppdateringar. Men planer har ju ändrats förr så detta är väl inte heller skrivet i sten. 

 

Datorer i hemmen blir allt färre till förmån för spelkonsoler och mobila enheter och efterhand som molntjänster tar över blir det allt lättare för företag att välja något annat än Windows som plattform på kontoren. Microsoft har nog som många andra kommit till insikten att det är viktigare att få in och behålla så många användare som möjligt i sitt ekosystem och när de väl är där kan man tjäna pengarna på andra saker istället för på operativsystem. Det skulle inte förvåna mig om att allt eftersom konkurrensen blir hårdare så kommer nyinköp av Windows-licens bli allt billigare, kanske helt gratis. 

 

Jag tror inte det kommer uppdateringar som kostar pengar därför att det ligger i allas intresse att så många som möjligt laddar ner och installerar uppdateringarna. Att tvinga på alla datorer uppdateringar ger en stor vinst i bättre koll på vilka förutsättningar som finns ute på datorerna både för Microsoft och andra utvecklare. Kortsiktigt kan det upplevas som ett besvär att bli påtvingad uppdateringar men i förlängningen lär det vara positivt för de flesta i form av ökad säkerhet och stabilitet. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...