Hans42 Posted October 4, 2015 Share Posted October 4, 2015 (edited) Jag har helt plötsligt fått låg hastighet vid koll mot bredbandskollen. Jag skall ha 50-100 Mbit/sek men har bara ca 40 sedan någon vecka. Testat med olika datorer i lokala nätet samt direkt mot modem. Ingen skillnad. Felanmält till ComHem. Så småningom testade jag med MS Edge och då fick jag helt plötsligt 95,87 Mbit/s. Körde test med Firefox igen men fick samma skruttvärde som tidigare. ComHem är meddelad detta angående Edge, men kommer ändå att forska vidare. Får se vad dom säger. Men skumt tycker jag, eftersom jag i båda fallen endast haft ett fönster öppet. Någon som har en förklaring? -------- Kanske fel forum. Borde nog flyttas, men man är ju litet Win10-fixerade. Edited October 4, 2015 by Hans42 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janhol Posted October 4, 2015 Share Posted October 4, 2015 Gjorde en koll nu själv av ren nyfikenhet...... Kör ju Windows 10 Pro 64-bit med 3 olika webbläsare. Vår bostadsrättsförening har Ownit Broadband som ISP och vi har 1Gbits åt båda hållen. Mina resultat: webbläsare ta emot skicka (i Mbits) Edge 897 941 IE 11 881 929 Chrome 902 944 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans42 Posted October 4, 2015 Author Share Posted October 4, 2015 OK, Edge inga problem, men varför har det plötsligt blivit "tungt" med Firefox? Testat med fyra datorer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beldia Posted October 4, 2015 Share Posted October 4, 2015 Testar jag med Edge Ta emot filer 926,09 Mbit/s Skicka filer 923.88 Mbit/s Chrome 32 bitar Ta emot filer 874,56 Mbit/s Skicka filer 720,33 Mbit/S Explorer 11 Ta emot filer 890,27 Mbit/s skicka filer 898,40 Firefox kan jag ej testa vill inte till något pris ha in den på min dator Operativ Win 10 Pro RTM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans42 Posted October 5, 2015 Author Share Posted October 5, 2015 Av någon oförklarlig anledning får jag ikväll 96,62 Mbit/s även med Firefox! ??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beldia Posted October 5, 2015 Share Posted October 5, 2015 Av någon oförklarlig anledning får jag ikväll 96,62 Mbit/s även med Firefox! ??? Verkligen mysko, kanske du hade något i cachen som bromsade Men bra att det funkar som det ska för dig //Beldia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans42 Posted October 5, 2015 Author Share Posted October 5, 2015 (edited) Fast jag hade ju problemet med fyra Win10 datorer igår. Edited October 5, 2015 by Hans42 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beldia Posted October 5, 2015 Share Posted October 5, 2015 Fast jag hade ju problemet med fyra Win10 datorer igår. Sorry läste inte allt så noga Det gör det ändå mer mysko??? Vad jag vet så ska ju inte någon ISP kunna sänka hastighet på någon Web läsare Däremot så dom prioritera tradik så typ ftp trafik, torrent trakik kan få lägre prioritet Men det var ju för några år sen jag hörde något om sådant. Tror idag så har ISP öppet för all sorts trafik Men detta gjorde mig lite nyfiken, ska se om jag hittar någon information om detta Återkommer om jag hittar någon info //Beldia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beldia Posted October 5, 2015 Share Posted October 5, 2015 Här hittade jag lite info https://support.mozilla.org/en-US/kb/firefox-slow-how-make-it-faster Där står det mycket om hur man får fire fox snabbare Samt diverse tips Är värt att läsa igenom hela artikeln //Beldia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans42 Posted October 6, 2015 Author Share Posted October 6, 2015 Tack! Skall läsa på. Fast just nu funkar det som det skall. Men man vet ju inte hur det är i morgon..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
OlleBull Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 Ni som har 1GB, vad betalar ni för den hastigheten? Är själv nöjd med mina 100MB i vårt stadsnät, som jag tycker i och med uppdateringen till Windows 10 blev lite vassare, samt att datorerna förstås fungerar precis lika bra som med 7:an! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beldia Posted October 25, 2015 Share Posted October 25, 2015 Jag har förhandlat till mig priset 420 kr månad utan bindningstid. och det priset är tills vidare Är man på ett stadsnät och det finna många aktörer så finns det alla möjligheter att förhandla Krävs många samtal och kräv att du får tala med någon som är ansvarig och kan ta beslut. Dom vanliga säljarna har inga befogenheter att göra något åt priset Och 1000 Mbit/ sec är gudomligt kan jag bara säga //Beldia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts