Gå till innehåll

Hårdisk blev raderad under Windows 10 uppgraderingen


10707

Recommended Posts

Fel efter uppgradering från Windows 8.1 till Windows 10.

I min dator har jag två hårddiskar:

-Samsung SSD 840 Pro med OS Windows 8.1. Detta SSD blev uppgraderat till Windows 10.

-Andra HDD WDC WD30EZRX-00DC0B0 som innehöll alla mina dokument, bilder osv. som jag har sparat separat från OS under flera år.

Under processen hamnade Windows old och vissa andra bibliotek på HDD WDC WD30EZRX-00DC0B0 och alla mina sparade data försvann från HDD. Hur kan jag få tillbaka alla mina data.​

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I mappen windows.old hittar du dina filer

 

Sen skulle jag rekommendera att du lägger alla dina filer i Onedrive

Då finns dom kvar även om din Hårddisk skulle gå sönder

 

Alternativ 2

Om man inte är nöjd och vill återgå till sitt gamla Windows
så kan man göra det genom att återställa till W7/W8.1 från Windows 10 via inställningar, uppdateringar och säkerhet.
Detta bör göras inom 30 dagar då Windows annars automatiskt tar bort ditt gamla Windows.  (det går att förhindra automatiken)

 

Sen spara undan det du är rädd om på usb sticka / USB hårdisk

Sen gör du en clean install av Windows 10 (microsoft rekomenderar det.

 

Jag har uppgraderat och är aktiverad. Nu vill jag göra en Clean install hur gör jag då?
Installera utan att ange nyckel. (Välj hoppa över)  Du blir automatisk aktiverad. Det går inte att använda
den gamla nyckeln i Windows 10. Aktiveringen är HWID och läser av din hårdvara som lagras på MS servrar.
Mer info om Clean install finns här:    http://www.tenforums...lter[1]=General

 

 

//Beldia

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips. Tyvärr jag kan inte rädda min 1,3 T datamängd på detta sätt efteråt. Jag har återställt till W8.1, men det hjälpte inte.

 

Jag läste på någon forum,  om man har en extra hårddisk utan OS, är det bäst att koppla  ur den annars kan Windows 10 under uppgradering lägga något på den. Det var som har hänt i mitt fall-

Windows 10 har formaterat om hårddisken och lagt på den någon Windows mapp(15 GB), en tom Windows.old och något annat skräp och skapade en tom partition till.

Jag skulle vara mycket förvånad om det har hänt bara med mig. 

Jag har inte sätt att Microsoft skulle ha varnat om det i samband med uppgraderingen. Det var bara positiva presentationer.

 

Jag tycker att det är Microsofts ansvar att skicka varning i samband med uppgraderingen, annars måste Microsoft ta ansvaret och rätta till felet som orsakar.

 

/10707

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt EULA så är inte Microsoft skyldig att göra något, allt sker på användarens egna ansvar:

 

Microsoft garanterar att den korrekt licensierade programvaran i allt väsentligt kommer att fungera enligt beskrivningen i eventuella Microsoft-material som medföljer programvaran. Denna begränsade garanti täcker inte problem som du orsakar, eller som uppstår när du misslyckas med att följa instruktioner eller som orsakas av händelser som skäligen ligger utanför Microsofts kontroll.

 

 

Redigerad av ByggareBob
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till ByggareBob: 

Under uppgraderingen allt har skett under Microsoft kontroll. Jag fick ingen information om den under uppgraderingen. Enda vad jag har gjort, att jag accepterade upgraderingen frånW8.1 till W10. Jag kunde inte påverka processen och förhindra hårddiskens om formatering och om partitionering för en sådan hårddisk som innehöll ingen OS.

 

Till Cecilia:

Detta gjorde jag inte än.  Jag vill bevara den förstörda hårddiskens status för eventuell senare undersökning. Men jag tänker försöka göra den. Tack!

 

Till Venoms:

Om du tänker på hela "Dokument" katalog samtidigt, då är svaret nej. Men jag hade ofta en dokument på båda OS-User och "lagring-utan OS "  hårddisken.

 

Tack för alla förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är datorn byggd/konfigurerad är det så att din SSD sitter som andra disk och din mekaniska hårddisk som första?

Det borde vara anledningen till att återställningspartitionen och boot partitionen skapats på den mekaniska disken och inte på din ssd.

 

Hur gjorde du installationen, samt du blev inte tillfrågad om detta? (se bild)

 

choose.jpg

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till si3rra

 

Man kunde inte starta från en hårddisk utan OS.

Jag hade w8.1 på SSD, därför behövdes den konfigureras som första hårddisk. Jag startade Windows8.1 från SSD och sedan jobbade Microsoft med Uppgraderingen.

/10707

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...