Gå till innehåll

USB, mus eller annat fel?


Gå till lösning Löst av Venoms,

Recommended Posts

Sitter med fruns laptop... hon har tidigare haft ett skumt problem med sina pekdon. Vid vila, alltså när man inte rör musen alls, så efter en kort stund så hoppar muspekaren ner till botten av skärmen. Vid vissa tillfällen har även pekaren hoppat ner när musen används, helt utan att man vill göra just denna rörelsen.

 

Problemet uppstog med Windows 8.1 och jag trodde först att det hade med musen att göra, då den var en billig trådlös variant. Bytte musen mot en dyr Logitech med sladd och problemet verkade vara löst i ungefär 2 veckor. Problemet kom tillbaka och jag passade då på att uppgradera till Windows 10 och innan dess även BIOS/UEFi. Allt fungerade igen!  I veckan började problemet komma igen, helt från ingenstans. Jag gjorde en Clean Install och det verkade fungera ända fram till idag.

 

Har någon upplevt något liknande? Vad kan detta bero på? Att påpeka är att styrplattan inte fungerar som den ska. Det blev fel när den uppgraderades i Windows 8.1 mot en nyare drivrutin/program (Elantec någonting). Kan detta ha något samband? Pekplattan fungerar fortfarande inte riktigt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pekplattan är nu avstängd och jag ominstallerade drivrutinerna till chipset, då det inte finns nyare än de som certifierades till 8.1.

 

Naturligtvis fungerar det nu, men något säger mig att det kommer dyka upp igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...