Gå till innehåll

MS Slipstream instruktion mha BartsPE


plun

Recommended Posts

Gäst Jan
MSkb angående slipstreaming uppdaterad. (för de som notoriskt installerar om XP ;D)

http://support.microsoft.com/default.aspx?...s&spid=3223

Observera 4 st avsnitt inkl bra skärmdumpar.

Glöm inte att det är viktigare att sätta sig in i drivrutiner/skyddsprogram än att pyssla

med ett evigt ominstallerande. (IMHO)

;)

Hej!

plun.

Jag vet hur man skall Slipstreama Windows XP med Service Pack 2 och det gör man bäst med ett Program som heter Autostreamer och det program har hemma på min Dator, och då slipper man använda den manuella Tekniken till hjälp.

Mvh: Kalle Nordin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det kan vara bra att veta vad som händer och inte bara lita till automatiken.

Jag installerar aldrig ett program helt automatiskt (såvida jag inte installerat samma fil tidigare), av den enkla anledningen att ajg vill veta vad som händer i min dator.

Det är därför alternativen finns :D.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det kan vara bra att veta vad som händer och inte bara lita till automatiken.

Jag installerar aldrig ett program helt automatiskt (såvida jag inte installerat samma fil tidigare), av den enkla anledningen att ajg vill veta vad som händer i min dator.

Det är därför alternativen finns :D.

Hej Venoms

Det intressanta är att MS anammat BartsPE som är "defacto" standard för de flesta proffs.

Har länge funderat på att sätta mig in i BartsPE och det finns ju mycket mer man kan "baka in" via

BartsPE  för att göra det mer än bara en MS XP skiva.

;D 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad pratar dom om BartPE? Jag kan inte hitta nåt iaf. BBIE nämner dom iofs men det är nåt helt annat.

Hej

BBIE är ju en del av BartsPE som jag uppfattat det och det är ju samtliga de här verktygen som är intressanta. I MS beskrivning är det just BBIE biten man använder för imageskrivningen.

http://www.nu2.nu/bootablecd/

Utmaningen är ju att få med samtliga uppdateringar sedan även drivrutiner om man uttökar till

en mycket mer användar CD/DVD och då kan BartsPE vara värt att titta mer på för att göra mer.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag gjorde en variant av Bart's PE för ett par år sedan och den funkade klockrent ända till dett blev dags för wireless med accesspunkt... :( där blev det stopp.

Men det kan vara så att Bart utvecklat BartsPE så långt att det täcker dessa områden också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BBIE är ju en del av BartsPE som jag uppfattat det och det är ju samtliga de här verktygen som är intressanta.

Alla programen på den där sidan är inte delar av BartPE.

I MS beskrivning är det just BBIE biten man använder för imageskrivningen.

BBIE kan mig veterligen bara läsa ut bootsectorn från en cd och har inget med imageskrivning att göra.

....

När man gjort allt som står i deras "guide" har man ett dir med uppdaterade xp filer och en bootsector undrar hur många som vet hur dom ska bränna sen? Dom kunde lika gärna länkat till Autostreamer istället.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla programen på den där sidan är inte delar av BartPE.

I MS beskrivning är det just BBIE biten man använder för imageskrivningen.

BBIE kan mig veterligen bara läsa ut bootsectorn från en cd och har inget med imageskrivning att göra.

....

När man gjort allt som står i deras "guide" har man ett dir med uppdaterade xp filer och en bootsector undrar hur många som vet hur dom ska bränna sen? Dom kunde lika gärna länkat till Autostreamer istället.  ;D

Hej

Att inte alla programmen ingår i BartsPE vet jag, svårt att "mörka" några på sidan.

Sedan OK visst den läser bootsectorn på orginalXP skivan men sen skapar den en bin fil dvs en image eller

en binär fil över CDn.

Eftersom jag aldrig kört BartsPE inkl BBIE ska jag testa ..........  ;)  Provar man inte vet man inte....

Hur man sedan bränner är ett mer världsligt problem inkl att tex bränna Vistor.

;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jan

Alla programen på den där sidan är inte delar av BartPE.

I MS beskrivning är det just BBIE biten man använder för imageskrivningen.

BBIE kan mig veterligen bara läsa ut bootsectorn från en cd och har inget med imageskrivning att göra.

....

När man gjort allt som står i deras "guide" har man ett dir med uppdaterade xp filer och en bootsector undrar hur många som vet hur dom ska bränna sen? Dom kunde lika gärna länkat till Autostreamer istället.  ;D

Hej

Att inte alla programmen ingår i BartsPE vet jag, svårt att "mörka" några på sidan.

Sedan OK visst den läser bootsectorn på orginalXP skivan men sen skapar den en bin fil dvs en image eller

en binär fil över CDn.

Eftersom jag aldrig kört BartsPE inkl BBIE ska jag testa ..........  ;)   Provar man inte vet man inte....

Hur man sedan bränner är ett mer världsligt problem inkl att tex bränna Vistor.

;D

Hej!

plun.

Jag måste informera dig att det finns ett annat Program som kan Slipstreama Windows XP så att man får med sig Service Pack 2 filen, och dett program har jag hemma i min Dator och det heter Autostreamer, och det gör att man slipper att hålla på köra med andra Program som man inte riktigt har någon Kundskap om.

Detta program tycker jag ni skall testa någon gång även du Plun.

Mvh: Kalle Nordin.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan OK visst den läser bootsectorn på orginalXP skivan men sen skapar den en bin fil dvs en image eller

en binär fil över CDn.

bin filen som du får med BBIE innehåller endbart bootsectorn och INTE hela skivan. Tror filen man får att ett par kilobyte på sin höjd.

Och för att göra Jan extra glad så tar jag med en länk till Autostreamer tråden på Neowin forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta program tycker jag ni skall testa någon gång även du Plun.

Hej Kalle

Jag är inte ute efter enbart XP plus SP2, det ska vara mer på skivorna tex drivrutiner eller att man får

nätverksstöd till en annan dator.

Så Bart passar mig förmodligen bättre. Det är det jag ska testa.

Jag installerar nästan aldrig om..........städar mest ur burken om något strular....  ;D

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta program tycker jag ni skall testa någon gång även du Plun.

Hej Kalle

Jag är inte ute efter enbart XP plus SP2, det ska vara mer på skivorna tex drivrutiner eller att man får

nätverksstöd till en annan dator.

Så Bart passar mig förmodligen bättre. Det är det jag ska testa.

Jag installerar nästan aldrig om..........städar mest ur burken om något strular....  ;D

;)

Autostreamer pausar och låtar in lägga det extra filen innan den skapar iso filen om man vill... Så det duger lika bra som att göra det manuellt. Du kan även peka på ditt manuellt skapade dir och bygga en iso fil av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan OK visst den läser bootsectorn på orginalXP skivan men sen skapar den en bin fil dvs en image eller

en binär fil över CDn.

bin filen som du får med BBIE innehåller endbart bootsectorn och INTE hela skivan. Tror filen man får att ett par kilobyte på sin höjd.

Och för att göra Jan extra glad så tar jag med en länk till Autostreamer tråden på Neowin forumet.

Hej

Som jag skrev till Kalle är jag inte ute efter en XP plus SP2 skiva, den ska kunna lite mer.........

Att BBIE gör bootsektorn är ju en förutsättning.

Jag ska testa MSkbn och sedan utöka testet vidare med hela BartsPE. Tror det passar mig bättre.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jan

Detta program tycker jag ni skall testa någon gång även du Plun.

Hej Kalle

Jag är inte ute efter enbart XP plus SP2, det ska vara mer på skivorna tex drivrutiner eller att man får

nätverksstöd till en annan dator.

Så Bart passar mig förmodligen bättre. Det är det jag ska testa.

Jag installerar nästan aldrig om..........städar mest ur burken om något strular....  ;D

;)

Autostreamer pausar och låtar in lägga det extra filen innan den skapar iso filen om man vill... Så det duger lika bra som att göra det manuellt. Du kan även peka på ditt manuellt skapade dir och bygga en iso fil av det.

Hej!

JohanF.

Ja det spelar som helst ingen roll än vad du säger, jag tycker ändå inte om att hålla på göra sådant Manuellt när man inte kan det.

Mvh: Kalle Nordin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev till Kalle är jag inte ute efter en XP plus SP2 skiva, den ska kunna lite mer.........

Att BBIE gör bootsektorn är ju en förutsättning.

Jag ska testa MSkbn och sedan utöka testet vidare med hela BartsPE. Tror det passar mig bättre.

;)

Det låter som du blandat ihop begreppen lite här. Autostreamer och och kb'n från Microsoft är till för att skapa en CD att installera sin dator med. BartPE är till för att skapa en cd som man kan boota upp en llite version av Windows med. Ska du skapa en PartPE skiva bör man dock helst ha en XP skiva med sp2 att utgå från.

Ja det spelar som helst ingen roll än vad du säger, jag tycker ändå inte om att hålla på göra sådant Manuellt när man inte kan det.

Jag håller med dig. Finns ingen anledning att inte använda Autostreamer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som du blandat ihop begreppen lite här. Autostreamer och och kb'n från Microsoft är till för att skapa en CD att installera sin dator med. BartPE är till för att skapa en cd som man kan boota upp en llite version av Windows med. Ska du skapa en PartPE skiva bör man dock helst ha en XP skiva med sp2 att utgå från.

Hej

Nejdå, jag är som skrivits inte ute efter en XP plus SP2 skiva, den ska kunna mer.

Sedan konstaterar jag bara att MS guiden ser enkel ut för den som vill köra den, vill man köra

Autostreamer så går det lika bra......... ;)

Om man har flera burkar i ett nätverk kan en BartsPE vara klart intressantare.

Sedan kan man göra flera skivor med lite olika konfigurationer. Så slipper man installera, de blir ju även körbara i WMware samt MS VM.

Finns nog mycket intressant att utforska i BartsPE.....

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jan

Som jag skrev till Kalle är jag inte ute efter en XP plus SP2 skiva, den ska kunna lite mer.........

Att BBIE gör bootsektorn är ju en förutsättning.

Jag ska testa MSkbn och sedan utöka testet vidare med hela BartsPE. Tror det passar mig bättre.

;)

Det låter som du blandat ihop begreppen lite här. Autostreamer och och kb'n från Microsoft är till för att skapa en CD att installera sin dator med. BartPE är till för att skapa en cd som man kan boota upp en llite version av Windows med. Ska du skapa en PartPE skiva bör man dock helst ha en XP skiva med sp2 att utgå från.

Ja det spelar som helst ingen roll än vad du säger, jag tycker ändå inte om att hålla på göra sådant Manuellt när man inte kan det.

Jag håller med dig. Finns ingen anledning att inte använda Autostreamer.

Hej!

JohanF.

Tack för att du har uppfattat mig korrekt rätt.

Mvh: Kalle Nordin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta om jag lägger mig i på nattkröken men jag kan rekommendera nLite som nog har de egenskaper plun efterfrågar.

- Service Pack Integration

- Component Removal

- Unattended Setup

- Driver Integration

- Hotfixes Integration

- Tweaks

- Patches

- Bootable ISO creation

http://www.nliteos.com/nlite.html

Jag har själv "svängt ihop" några m.e.m. streamade installationsskivor med hjälp av det. Helt OK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Gepe

Hittade suveräna lösningar på deras forum som den här.

http://www.911cd.net/forums//index.php?showtopic=12201

Kan man ha installationerna på en nätverksdisk   ;)

Eller varför inte göra ett miniXP

http://www.911cd.net/forums//index.php?showtopic=15488

Eller USB pinnes Xp......

;D ;D ;D

PS Ska kolla på nLite också men Barts hackarna är fantasifulla   ;) DS 

EDIT

En clonad backup disk måste vara enklaste lösningen, man verkar köra mycket med Ghost pluginet till Bart.  Då går det snabbt också.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Jan
Ursäkta om jag lägger mig i på nattkröken men jag kan rekommendera nLite som nog har de egenskaper plun efterfrågar.

- Service Pack Integration

- Component Removal

- Unattended Setup

- Driver Integration

- Hotfixes Integration

- Tweaks

- Patches

- Bootable ISO creation

http://www.nliteos.com/nlite.html

Jag har själv "svängt ihop" några m.e.m. streamade installationsskivor med hjälp av det. Helt OK.

Hej!

Gepe.

Ja ha, det här programmet kanske vore något instället för Autostreamer bara man hade kundskap hur detta program fungerade i praktiken, jag tog hem detta och installerade detta, men jag begrep mig inte på detta programmet så jag avinstallerade.

Men om du kan hjälpa mig med en Instruktion hur man skall använda detta så skall testa detta.

Kan du göra detta då Gepe?

Mvh: Kalle Nordin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle.

Turligt så har den gode Mankan iordningsställt en hygglig svensk grundbeskrivning på 2 sidor som man kan följa. Första sidan handlar om att integrera servicepack 2 med Windows XP. Andra sidan handlar om att även baka in de uppdateringar som släppts efter servicepack 2. 

http://www.mankans.com/e107_plugins/conten...p?content.104.1

Ska man in och finlira så får man anlita nLites egna guider och forum som tyvärr enbart är på utrikiska (engelska). Där finns möjligheter att integrera drivrutiner, plocka bort onödigt lull-lull ur XP och få en slimmad version, allt efter egen smak. Där får man experimentera sig fram och kan lätt misslyckas. Därför avstår jag från att ge några råd i den delen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle.

Turligt så har den gode Mankan iordningsställt en hygglig svensk grundbeskrivning på 2 sidor som man kan följa. Första sidan handlar om att integrera servicepack 2 med Windows XP. Andra sidan handlar om att även baka in de uppdateringar som släppts efter servicepack 2. 

http://www.mankans.com/e107_plugins/conten...p?content.104.1

Ska man in och finlira så får man anlita nLites egna guider och forum som tyvärr enbart är på utrikiska (engelska). Där finns möjligheter att integrera drivrutiner, plocka bort onödigt lull-lull ur XP och få en slimmad version, allt efter egen smak. Där får man experimentera sig fram och kan lätt misslyckas. Därför avstår jag från att ge några råd i den delen.

 

Hej!

Gepe.

Det här var mycket svårt för mig just nu anser jag, och därför kommer jag att skriva ut texten, så skall jag prova detta istället senare.

Mvh: Kalle Nordin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...