Gå till innehåll

Produktnummer/id saknas i dator som köpts med Win8.


Hans42

Recommended Posts

Jag hjälpte en bekant med darorinköp för några år sedan. Det blev en ASUS minidator med klistermärket Win8. Senare har den uppdaterats till Win10 Home. Nu har min vän på något sätt ställt till det. Datorn saknar nu produktnummer/id och det är ju inte så kul.Ganska kass faktiskt. Svart bakrund och inga uppdateringsmöjligheter.

 

Jag har återställt datorn till fabriksläge, men hamnar bara i Win10-läge. Hade förhoppningen att det skulle bli en ren Win8 med id, som sedan kunde uppgraderas till 8.1 och sedan till Win10.

 

Någon som har tips att ge? Jag gissar att det inte är så lätt.Burken är inköpt hos Webbhallen för kanske 3 år sedan. Kvitto gissar jag inte finns. Köpa ny licens är kanske enklast, men kostar kanske mer än det smakar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att göra en ren installation av Windows 10 Home utan att skriva in någon produktnyckel någonstans?

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Den borde bli aktiverad automatiskt eftersom Windows 10 Home har varit aktiverad på den förut.

 

Menar du en liten bärbar dator när du skriver minidator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat med att göra en ren installation av Windows 10 Home utan att skriva in någon produktnyckel någonstans?

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Den borde bli aktiverad automatiskt eftersom Windows 10 Home har varit aktiverad på den förut.

Menar du en liten bärbar dator när du skriver minidator?

Nu tog hon datorn med sig hem. Skall testa med en ren win10 Home om någon dag. Datorn är en sådan där liten dak som kan monteras bakpå en bildskärm eller som i detta fall på väggen. Lägenheten är liten så hon får ta vara på alla utrymmen.

Skickat från min Elephone P8000 via Tapatalk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en liten märkesdator ASUS, men man måste nog skruva isär den för att hitta något. Det är likadant på de tre laptops som jag kollat. Hårdvaru-id verkar ha gett upp i det aktuella fallet. Jag trodde att Win8 skulle återställas när jag gjorde fabriksåterställning. Men icke....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en liten märkesdator ASUS, men man måste nog skruva isär den för att hitta något.

 

Produktnyckeln syns aldrig utan den ligger inuti någon krets på moderkortet, men Microsoft har verktyg för att få fram den för de gör ju det under installationen av Windows 8 och nyare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...