Gå till innehåll

Spackla igen ett antennhål


bonusvita

Recommended Posts

Jag tänkte spackla igen ett antennhål jag har på bilen.

Men hålet är ju ganska så stort och innandömet är monstruöst. Jag måste på något vis kunna få spacklet att stanna på platsen.

Jag gissar att någon form av stopp på insidan måste till.

Men vad då för något? Jag kan inte skruva fast eller nita fast något. Ett nät kanske fungerar... Grejen är bara den att jag kommer knappt åt på insidan.

Räcker det att sätta silvertejp...

Eller hur gör man? Någon som har ett vettigt förslag...

EDIT: Antennhålet är på höger framflygel i sidan och bilen är en VW T4.

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror kanske på vilket skick bilen är och vilka intentioner man har med den. 

Rätt sätt skulle jag säga är att svetsa igen med plåt, spackla, slipa, lacka. Möjligen att det skulle funka att limma med epoxy om man inte kan svetsa. 

Allt annat är fusk och blir troligen inte bra ens på kort sikt. Silvertejp i all ära, men inte till detta. 
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inga svetsmöjligheter så funkar det med nät som du fäster med metall-epoxy underifrån. Därefter spackel uppifrån!

Sen kan man ju ställa frågan vilken typ av noggrannhet du är ute efter? Det finns ju täckbrickor att sätta om du bara är ute efter att täta hellre än att få det snyggt. Nedanstående finns ju även i svarta osv...

 

 

 

 

31215.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilen är en gammal VW T4 från 1991. Den är faktiskt i förhållande till sin ålder i fantastiskt gott skick, med ytterst lite rost, det finns dock en del små blemmor, men inget direkt allvarligt. Jag skall i detta projekt bygga om bilen till en mycket kompakt husbil. Och i detta första byggstadie så är detta ett rent budgetbygge. Bilen skall vad det lider bli så perfekt den bara kan bli med ny lack och så vidare. Idag är bilen målad i 2 färger, den övre är i djup mörkröd metallic och den i botten är i svart flake, nytvättad glänser den som 17. Tyvärr kan jag inte svetsa och jag känner ingen som kan svetsa. Men hålen måste läggas igen. De plastpluggar som Manneman tipsar om, har jag funderat på, de kan duga tills dess att jag kommer på en mer permanent lösning. Men det där nätgallret med metallepoxy lät ju faktiskt riktigt intressant.

Hålen jag skall lägga igen sitter det ena på höger framflygel på sidan, det är ett gammalt antennfäste. Och jag vet inte riktigt hur jag kan komma åt det på insidan, hittar inte in så att säga... Det andra hålet är mycket lättare, jag skall inte ha någon torkare på bakluckan då jag ändå inte kommer kunna se ut genom det fönstret inifrån bilen, så där kommer jag åt mycket lättare. Där kan ett metallnät fungera.

Edit: Var kan man köpa metallepoxy? Måste inte det renslipas på insidan för att fästa ordentligt?

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Expoxyn hittar du här: http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemikalier/Epoxi/Epoxikitt-2000019181/

Jag köpte mitt på just Biltema och använde det för att fästa en detalj på karossen, på en lackad yta. Sitter fortfarande efter 3 år!. En stav som ser ut som modelllera med härdare i en sträng på sidan. Man knådar ihop det och applicerar ganska omgående. Detta använder du för att fästa nätet underifrån... och varför inte använda det i själva hålet? Istället för spackel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jo, jag fann det och köpte en tub. Jag har nu spacklat igen hålet i bakluckan. Men antennhålet kommer jag inte åt på baksidan, jag måste som det ser ut plocka bort skärmen och den ser ut som om den är fastsvetsad, för jag hittar inga bultar. Så jag låter det bero ett tag, eventuellt kan jag när bilen börjar närma sig färdig, åter sätta en antenn i det hålet, naturligtvis under förutsättning att jag kommer åt och kan få fast antennen... Helst skulle jag dock vilja ha dit en gammal elantenn jag har liggandes, men den är avsedd att sticka upp ur horisontella hål och inte lodräta hål. Får klura på hur jag löser det problemet...

Men tack för all hjälp, alla tips och råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag komma med ett tips? Detta hade jag själv iallafall testat innan jag gett upp...

 

Sätt metallepoxy med fingret genom hålet... smeta ut en rejäl klick runt undersidan av kanten. Klipp ut en rund bit av metallnätet, fast då ett antal millimeter större så det kan fästa från insidan. Fäst sedan en bit stark sytråd mitt i metallnätets centrum, kona en aning så det går ner i hålet. Tryck ner det i hålet och peta ut det så det blir nästan platt igen... använd en liten mejsel eller något. Sedan drar du upp nätet i tråden så det fastnar i expoxyn du satt med fingret. Fäst tråden i något som håller det hela tillräckligt sträckt utan att nätet buktar uppåt genom hålet. Kan räcka med en skruvmejsel som vilar över hålet och att du fäster tråden i den. Låt det härda! Sen är det bara att bygga upp med spackel eller epoxy uppifrån, slipa allt överskott och sen borde det funka att grunda och lacka.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...