Gå till innehåll

HDMI från Scart?


Recommended Posts

Jag har en flera år gammal men väldigt sparsamt använd DVD-spelare, Dantax (någonting?). Utgången på denna Dantax är en scartkontakt. 

En bekant har en kanske inte lika gammal Sony platteve. Där skall man ansluta yttre tillbehör till HDMI-kontakter.

Är det möjligt att med någon adapter eller liknande, kunna ansluta DVD-spelaren till teven? Är det samma typ av signaler?

Om det finns möjlighet med t.ex en adapter eller annat, är det ekonomiskt försvarbart, eller blir det billigare att köpa en modernare DVD-spelare?

Jag såg nyligen en Samsung DVD/Blue-Ray spelare för 900 kr komplett med fjärrkontroll och kabel. Skall man satsa på något sådant i stället? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK! Tack för era svar. Jag får rekommendera att vederbörande köper den Samsung-spelaren för nästan samma pris i stället. Men det känns inte så "rätt i tiden" att slänga en helt fungerande Dantax-spelare bland elektronikskrotet. (Jag har inte ens bytt batterier i fjärrkontrollen!) Kan det finnas någon annan användning för en sådan? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...