Gå till innehåll

TPM och processor


avskedsfest

Recommended Posts

Jag körde hälsokontroll och fick då följande svar

 

TPM must be supported and enabled. Vad är detta?

 

Processor not supported for windows 11. Jag har följande processor "AMD A10-7800 Radeon R7, 12 Compute Cores 4C+8G    3.50 GHz". Är jag helt rökt, eller är den bara inte med i listan... Tittade snabt på specen för krav och tyckte det såg ok ut...

Känns som det är tämligen hårda krav...

Tänkte köpa en ny hårddisk men om det kommer ny windows kanske man ska köpa ny dator istället...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Jag har en amd-baserad dator just nu och Windows 11 fungerar jättefint. Förutom ett spel som inte startar. Kan visserligen bero på vad som helst.

Men Microsoft har varit tydliga med att TPM är viktigt i Windows 11, det är ett chip som hjälper till med kryptering, rättigheter osv. Säkerhet helt enkelt. Köper man nytt idag, oavsett om mna väljer intel eller amd så bör man få ett tpm-chip. Men det finns naturligtvis undantag. Den dator jag håller på att bygga säger att det finns plats för tpm på moderkortet, men säger inte om det är förpopulerat eller ej.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-02-11 at 18:16, Marion sade:

Hej.
jag har inte svar på din fråga, eftersom du skall köpa nytt, så välj Intel. Alla dar i veckan.
Det har alltid varit konstiga buggar å annat med AMD å deras chipset med mera.. tveklöst.

Lite dyrare, men värt varenda krona

Intels CPUer lider långt mycket värre med säkerhetshål än AMDs processorer.

AMDs CPUer har genomgående betydligt färre säkerhetshål än Intels CPUer.

 

https://www.zdnet.com/pictures/all-the-major-intel-vulnerabilities/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-01-19 at 19:49, avskedsfest sade:

Jag körde hälsokontroll och fick då följande svar

 

TPM must be supported and enabled. Vad är detta?

 

Processor not supported for windows 11. Jag har följande processor "AMD A10-7800 Radeon R7, 12 Compute Cores 4C+8G    3.50 GHz". Är jag helt rökt, eller är den bara inte med i listan... Tittade snabt på specen för krav och tyckte det såg ok ut...

Känns som det är tämligen hårda krav...

Tänkte köpa en ny hårddisk men om det kommer ny windows kanske man ska köpa ny dator istället...

 

Har du använt dig av Microsoft program för att verifiera om din dator klarar Windows 11 krav kan du hoppa det. Programmet är inte tillförlitligt. Jag har testat på datorer med CPUer som har 4 kärnor och godkända för Windows 11. Trots det anger programmet att den befintliga CPUn har endast en kärna.

 

TPM skall vara version 2.0 som lägst och moderkortet skall ha stöd för Secure Boot.

Det går att kringgå de två spärrarna. Microsoft har aviserat att i en kommande uppdatering kommer alla som kringgått spärren att få en avisering om att datorn inte uppfyller kraven.

 

Sedan några år tillbaka har många moderkort såväl TPM som Secure Boot. I de flesta fall behövs en BIOS-uppdatering för att aktivera funktionen. Både Asus och Gigabyt har släppt BIOS-uppdateringar till många moderkort under sommaren hösten 2021 som låser upp TPM och Secure Boot.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...