Gå till innehåll

Vad händer med ljudet i min pc?


_.M

Recommended Posts

Jag har en Asus dator sedan några år, Windows 11 sedan något år. Men sen någon vecka tillbaka så händer det att när jag startar min dator så har jag inget ljud. Jag har sett till att slå på högtalaren, men inget ljud. Hittills så har det alltid fungerat att starta om datorn så är ljudet tillbaka. Jag provat att växla mellan de två ljudenheterna Windows hittar, mina högtalare och min skärm. Men kommer bara tillbaka om jag väljer Starta om i Startmenyn.

Verkar som att Windows blir förbryllat när jag väljer Stäng av i Startmenyn och tappar bort ljudet. Någon som har en ide hur man löser detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du den fullständiga modellbeteckningen på din dator eller vet du vem som är tillverkaren av ljudkortet?

Du kan, i Enhetshanteraren, få fram vilket ljudkort du har. Med hjälp av den uppgiften kan du hämta en drivrutin som kanske är nyare än den som finns installerad idag.

Eventuellt kan borttagning och nyinstallering av drivrutinen också åtgärda problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart så verkar drivrutinen hanteras av Windows update.

image.thumb.png.98c55ab1cdb7be99465692f5a835cfc9.png

 

Jag har hittat en ganska enkel lösning som löser förvånansvärt mycket med Windows. Jag stängde av snabb start. På så vis sparas inte minnesläckor osv ned i samband med att man stänger av Windows, utan minnet rensas ordentligt. Och det har löst problemet.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...