Gå till innehåll

Inköpslista


Mikael63

Recommended Posts

Efterlyser erfarenheter kring inköpslistor.

Vi har länge använt Googles inköpslista och då även, med varierande resultat, via Google Home assistent.

Eftersom gränssnittet för den Googles inköpslista ofta ändras, och då inte till det bättre, har vi sneglat på andra listor. Det finns en sådan app som påstår sig ha lite AI, att den lär sig i vilken ordning man bockar av saker så att den kan sortera listan i den ordningen vilket ju underlättar när man är på en och samma affär och handlar. Den fanns bara till ajfån och inte till Androidtelefoner. En annan app som dök upp var Listonic och den testar vi nu. Trevligt gränssnitt och möjlighet till att skapa fler listor. Jag har lyft över några anteckningar från Google Keep till Listonic. Dock saknas det i mitt tycke några småsaker i den appen.

"Kraven" är att den ska fungera oavsett iOS/Android, ska (även) kunna användas i en webbversion, ska kunna dela med andra användare och möjlighet till att hantera flera olika listor i samma app.
Bra är om man kan använda röststyrning.
De småsaker jag saknar i Listonic är att kunna flytta *) en pryl från en lista till en annan samt att kunna ändra kategori för varor även om det inte är min egen lista utan en som jag har blivit inbjuden till. (det här med kategorier är inte viktigt men de finns i Listonic och då vill jag kunna nyttja dem fullt ut, mest på kul..)

Vilka använder ni och hur väl fungerar de?

 

*) Jag har en lista som är inköp till stugan och en som är ta med till stugan och när jag köpt ex. lampolja vill jag flytta den posten till att ta med. Flytta alltså, inte först kopiera och sedan radera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag använder inte listor på detta sett som du gör @Mikael63, använder istället en app/program som heter Evernote som används till allt möjligt man vill spara/dela snabbt komma åt, där kan man skriva sina listor och spara. Du kan även använda snabblistor, som du direkt kan se så fort du öppnar programmet. Du kan synka mellan vilka enheter som helst. Bra när man ska handla, då kommer "Inköpslistan" upp direkt. Använt denna i flera år, funkar för mig.

Finns som gratis, men även några nivåer till, men då kostar det några kr.

Redigerad av //gästen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 veckor senare...

En liten återkoppling, mest som egen minnesanteckning.

Listonic (se trådstart) används fortfarande som inköpslista för matvaror. Har testat en som heter Bring! vilken skulle kunna användas tillsammans med Google Assistent men det fungerade inte. Listonic har jag även använt för andra typer av kom-ihåg, i några omgångar faktiskt, men lyfte över dem till Dynalist som jag använder i jobbet. Dynalist är bra men lite för pillrig i mobilversionen varför jag kollade en snabbrunda till. Just nu testar jag Google Tasks vilket har ett ganska mobilanvändarvänligt gränssnitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-08-14 at 14:48, Mikael63 sade:

Google Tasks

Upptäckte att det inte fanns något enkelt sätt att dela en sådan lista.. ja annat än en skärmdump då.

Finner det lite märkligt att det inte går att hantera listor, inte ens Google Task och Google Keep, via Google Home Mini (assistenten)

Hittade en länk som visade en bild med 4-5 olika appar att välja in. Jag installerade alla dessa (Keep hade jag sedan tidigare) men de visas inte. Det är bara assistenten egen lista som tycks gå att använda och dess gränssnitt är orsaken till att jag vill ha annat...

Tillägg: Här länken jag hade hittat

https://www.howtogeek.com/684029/how-to-choose-your-shopping-list-app-in-the-google-home-app/

Redigerad av Mikael63
Länk
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Den hade jag visst testat redan 2014 såg jag när jag loggade in. Jo den ser trevlig ut. Gillar inmatningen där alternativet Next finns så att man kan mata på med flera saker. Går också enkelt att dela men då verkar det endast bli listan så som den ser ut vid delningstillfället. Jag vill kunna ge behörighet till andra att lägga till och markera som utfört. Verkar inte finnas möjlighet att hantera listorna via en dator. Går inte använda Google Home men det verkar ju vara Googles fel...

image.thumb.png.1a6decca2497e17314456966d8d955aa.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...