Gå till innehåll

Sökes - beräkning träkonstruktioner


Mikael63

Recommended Posts

Dags för ett bygge igen...

Jag har haft/kollat på såna "mallar" för träkonstruktioner men det har alltid slutat med att jag har byggt efter eget huvud och resultatet har blivit bra. 

Finns det ingen sådan bra beräkningssnurra? Vissa saker är mer givna än andra, som ex. mått mellan skruvreglar. Men dimensionen av dessa beror ju på underliggande konstruktion som beror på vad som finns under osv.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Thirteen sade:

Beror på vad du ska bygga, gissar på altan? https://www.byggahus.se/bygga/valja-dimensioner-virke-altan
Håller med artikelförfattaren, välj inte för klena dimensioner.

Tack! Jo det är frågan om något åt det hållet. Artikelförfattarens råd är väl i princip samma som

On 2022-08-28 at 08:56, Mikael63 sade:

det har alltid slutat med att jag har byggt efter eget huvud

Det jag vill ha är en "snurra" där man kan laborera, inom rimliga gränser, med olika dimensioner beroende på tillgång/längd/pris/vad som redan finns hemma.

Exempel, lite snabbt, om jag avser att bygga en altan/terrass som är 4x4 meter.
Nerifrån:
Jag vill ha sex st justerbara stolpskor, enbart (jo!). Är då ens möjligt att använda 170x45 som bärlinor? Eller måste det till tätare stolpskor/grövre dimension? (ja det kommer att behövas minst nio stolpskor men..)
Uppifrån:
Jag avser använda trall á 120x28. Där bestäms antalet skruvreglar av rekommenderat avstånd á ca 600 mm varför det behövs åtta stycken. OM det skulle fungera med 170x45 som ligger på bärlinorna så skulle jag kunna välja åtta st av den dimensionen som visserligen är dyr men jag skulle inte behöva ytterligare "lager". Då kanske det blir billigare med låt säga 4-5 st av 145x45 och på dessa skruvreglar men med 4-5 underliggande reglar vilken dimension behövs då? 120x45 eller kanske 70x45? Alltså om man beräknar detta och inte bara gör så att det blir bra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Thirteen sade:

Gissar att det är informationen i rutan du söker,

Nej, den är känd.

On 2022-08-28 at 08:56, Mikael63 sade:

Vissa saker är mer givna än andra, som ex. mått mellan skruvreglar.

 

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

Där bestäms antalet skruvreglar av rekommenderat avstånd á ca 600 mm

 

45 minuter sedan, Thirteen sade:

 

Ingen räknesnurra där va?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
On 2022-08-28 at 08:56, Mikael63 sade:

Jag har haft/kollat på såna "mallar" för träkonstruktioner

Hittade tillbaks till en sådan:

https://www.petersprojekt.se/projekten/bygga-altan/spannviddstabell-altandimensionering/

Förra gången jag kollade på denna hade jag inte "instruktionen" för den, bara Excelfilen. Nu ska det nog fungera!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...