Gå till innehåll

Slipa, spackla eller vad?


_.M

Recommended Posts

Jag kommer inte ihåg om jag ställt denna fråga på annat forum. Men om man har en vägg som ser ut ungefär som den bifogade bilden. Hur gör man om man vill ha "släta" väggar? Slipar man eller spacklar man eller köper ny lägenhet?

Någon kollega sa en gång i tiden att det finns en slags tapet som slätar ut sig själv som man kan använda istället för slip och spackel.

Visa källbilden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fanns strukturtapeter med sånt utseende. Är det en sån eller är det målat med strukturfärg eller bara en mycket grov roller?
Vet du om det är betongväggar, gipsskivor eller något annat?

Det finns renoveringstapeter men de klarar inte av att dölja så där mycket ojämnheter.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är någon slags puts eller motsvarande direkt på betongväggen som orsakar det där. Känns väldigt massivt när man drar handen över.

Redigerad av _.M
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betong med puts alltså och då går det att slipa ner strukturen eller så bredspacklar (skrapspacklar) så att strukturen "fylls ut". De sista ojämnheterna kan man ta med en renoveringstapet. Eller så kan man sätta på renoveringsgips (6 mm tjock) samt spacklar och slipar dess skarvar.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man vara petig så hade jag tänkt betala någon som löser det åt mig. Men att veta vilka moment som kan ingå så kanske jag kan klura ut om dom hittar på en riktigt komplicerad lösning som kanske kostar mer än nödvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...