Gå till innehåll

Hur stänga av Windows Defender Credential/Device Guard?


Gigabyte

Recommended Posts

Jag försöker att installera Android studio men det är problem att installera HAXM virtualiseringsprogram. Det står att Windows device guard kan leda till problem vid installationen. Jag hittade ett Windowsprogram som stänger av device guard men jag får det inte att fungera heller. Hur ska jag använda Windows readiness tool i Powershell för att kunna stänga av device guard?


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

I found a Windows readiness tool in the link below in order to be able to install HAXM. It disables device guard but it does not work. (See attachment)

What can I do to make it work? I have also tried with annother path and also with only: "DG_Readiness_Tool_v3.6.ps1 -Disable"
 

https://github.com/intel/haxm/blob/4c247c89b10fe979159ffaa182d4cabea2262f36/docs/manual-windows.md

Disabling Hyper-V on Windows 10

Certain advanced Windows 10 features, such as Device Guard (in particular, Hypervisor-protected code integrity or HVCI) and Credential Guard, can prevent Hyper-V from being completely disabled. In other words, when any of these features are enabled, so is Hyper-V, even though Windows may report otherwise.

The Device Guard and Credential Guard hardware readiness tool released by Microsoft can disable the said Windows 10 features along with Hyper-V:

  1. Download the latest version of the tool from here. The following steps assume version 3.6.
  2. Unzip.
  3. Open an elevated (i.e. Run as administrator) Command Prompt.
  4. @powershell -ExecutionPolicy RemoteSigned -Command "X:\path\to\dgreadiness_v3.6\DG_Readiness_Tool_v3.6.ps1 -Disable"
  5. Reboot.

     

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

I found more information:

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/security/identity-protection/credential-guard/credential-guard-manage

 

Disable Windows Defender Credential Guard by using the HVCI and Windows Defender Credential Guard hardware readiness tool

You can also disable Windows Defender Credential Guard by using the HVCI and Windows Defender Credential Guard hardware readiness tool.

PowerShell

Copy

DG_Readiness_Tool_v3.6.ps1 -Disable -AutoReboot

 Important

When running the HVCI and Windows Defender Credential Guard hardware readiness tool on a non-English operating system, within the script, change *$OSArch = $(gwmi win32_operatingsystem).OSArchitecture to be $OSArch = $((gwmi win32_operatingsystem).OSArchitecture).tolower() instead, in order for the tool to work.

This is a known issue.




Attachment:

Device guard readiness tool.jpg

Redigerad av Gigabyte
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommandot du skrivit i PowerShell ISE, är felaktigt. Exemplet dom gav "@powershell -ExecutionPolicy RemoteSigned -Command "X:\path\to\dgreadiness_v3.6\DG_Readiness_Tool_v3.6.ps1 -Disable" Måste köras i "vanliga" kommandoprompten i admin-läge.

Kontrollfråga, du har en dator med Intel CPU? Haxm kräver intel-cpu. Sen hittade jag förslag från Microsoft att köra deras virtualiseringslösning istället. Har du provat det?
https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/maui/android/emulator/hardware-acceleration

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder en laptop med Windows 11 och Intel I5 11300H processor.

Jag har provat flera olika metoder utan framgång. Jag har försökt stänga av Hyper-V med "bcedit/set hypervisorlaunchtype off" och device guard med "DG_Readiness_Tool_v3.6 - Disable" utan resultat.  Menyerna stämmer inte riktigt med exemplen på nätet. Bla finns ingen Hyper-V i menyerna. Jag bifogar diverse bilder och felmeddelanden.

Jag har testat allt i admin-läge. Menar du alltså cmd kommandoprompten (med svart bakgrund)? Ska även "@powershell" vara en del av själva uttrycket? Jag har även provat att ändra X:\path\to\dgreadiness_v3.6\ i exemplet till sökvägen där jag packat upp "unzip" readiness tool. Ska man göra det?  Readiness tool fungerar fortfarande inte. Jag har testat med både cmd och powershell i admin-läge.


 

Installation haxm 1.jpg

Windows-funktioner.jpg

haxm_install-20220905_0403.log

installation failed - haxm_2.txt

Redigerad av Gigabyte
Bilagor
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 minuter sedan, Gigabyte sade:

Menar du alltså cmd kommandoprompten (med svart bakgrund)? Ska även "@powershell" vara en del av själva uttrycket? Jag har även provat att ändra X:\path\to\dgreadiness_v3.6\ i exemplet till sökvägen där jag packat upp "unzip" readiness tool. Ska man göra det? 

1. Ja, enligt anvisningen.

2. Ja

3. Ja, det måste vara rätt sökväg till programmet.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din log säger `VMX enabled - No` det är något man brukar kunna styra i datorns bios. Vet du om virtualisering är aktiverat i bios? Kan vara värt att kolla det. Loggen säger dock konstigt nog att du kör Windows 10?

Här kan du se i task-manager om du har virtualisering igång
Intel Virtualization is enabled using Task Manager

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märker nu att loggen säger VMX supported - No, vilket tyder på att din cpu inte kan köra virtuella maskiner hur som helst. Så det kanske är så att din cpu inte klarar av det du vill göra? Loggen säger inte vilken cpu det är, men enligt dokumentation jag hittat kring den cpu du uppger att du har, så ska det gå. Vill du dubbelkolla vilken cpu du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är min filsökväg till readiness tool:
C:\Filarkiv\Data\Program\Android_Studio\Device Guard and Credential Guard hardware readiness tool\Unzipped\dgreadiness_v3.6

Och jag har testat enligt nedan i admin-läge:
@powershell -ExecutionPolicy RemoteSigned -Command "C:\Filarkiv\Data\Program\Android_Studio\Device Guard and Credential Guard hardware readiness tool\Unzipped\dgreadiness_v3.6\DG_Readiness_Tool_v3.6.ps1 -Disable"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, _.M sade:

Jag märker nu att loggen säger VMX supported - No, vilket tyder på att din cpu inte kan köra virtuella maskiner hur som helst. Så det kanske är så att din cpu inte klarar av det du vill göra? Loggen säger inte vilken cpu det är, men enligt dokumentation jag hittat kring den cpu du uppger att du har, så ska det gå. Vill du dubbelkolla vilken cpu du har?


Som jag förstått det så kan det bli felvisning pga defender guard. Det borde i alla fall vara möjligt att stänga av Microsofts Hyper-V vilket krävs för att Intels HAXM ska fungera.


11th Gen Intel(R) Core(TM) i5-11300H @ 3.10GHz   3.11 GHz
16,0 GB (15,8 GB går att använda)
Windows 11 Home

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/196656/intel-core-i511300h-processor-8m-cache-up-to-4-40-ghz-with-ipu.html

 

Virtualisering.jpg

Redigerad av Gigabyte
Bilaga
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, _.M sade:


Ja, men jag har inte hittat menyerna. De har troligen ändrat lite i menyerna för Windows 11. 

Jag bifogar felmeddelanden från hur det ser ut när jag försöker köra readiness tool i cmd samt i powershell

cmd.jpg

Powershell.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Vet inte hur det gick med detta men ska du stänga av virtualiseringsbaserad säkerhet för att sedan kunna bli av med Hyper-V så kolla på dessa steg för att inaktivera: 

https://learn.microsoft.com/en-us/windows/security/identity-protection/credential-guard/credential-guard-manage#disable-windows-defender-credential-guard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...