Gå till innehåll

Hur ansluter jag tvättmaskinen


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Jag har tidigare fått hjälp, men minns inte riktigt, plus att nu ser det ut på ett annat sätt.

Jag ska koppla på Tvättmaskinen.
 

På bilden ser man att det redan finns ett tvättmaskins avlopp. Så antar att det avlopp som ligger på maskinen inte behövs. Men hur var det man gjorde, förde man ned slangen till det nu befintliga avloppet?
 

Minns även att man skulle ha buntband för att hålla fast slangen så den inte åker upp, var skulle jag fästa dem i detta fall? 

Sedan antar jag att vattenslangen skruvas fast i kranen?

Är det allt man behöver tänka på? 

28F63D53-5EC0-4693-A69F-BA7461FED41B.jpeg

7812C27D-194D-4042-9EFE-68FB657B6766.jpeg

667E9C62-82D0-469D-9984-EE91E79CCAF2.jpeg

8A3FC0F4-576A-4505-A866-45AD884107C9.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, Dag Erlandsson sade:

Men hur var det man gjorde, förde man ned slangen till det nu befintliga avloppet?

Är det något sorts lock högst upp på tratten till avloppet?
I så fall får du ta bort locket så att du kan stoppa ner slangen.

3 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Minns även att man skulle ha buntband för att hålla fast slangen så den inte åker upp, var skulle jag fästa dem i detta fall? 

Du skulle kunna pröva med att binda fast ett snöre runt nederkanten av tratten (där den är smal) och sen sätta fast andra änden i hålet i plastbiten som ser till att slangen är böjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är ett lock. 

Den andra delen förstod jag inte riktigt. Du menar att på den Bif. bilden ska jag sätta ett snöre där jag kryssat? Sedan menar du att fästa buntbandet där jag markerat på bild 2 - men om det är rätt hur hålls den då på plats? Ber om ursäkt att jag är lite trögfattad 😊

80585E1C-6608-425D-B519-EB4164CF452A.jpeg

2B35FD17-59A6-4D69-AA1C-30453EFEDEDB.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du förbinder de två kryssen på något sätt så kommer inte avloppsslangen att kunna hoppa uppåt. Jag är inte säker på att det bästa i det här fallet är buntband.

Alternativt: Går det att trä ett buntband bakom tratten?
I så fall kan du göra det och så genom hålet i plastdetaljen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får inte till detta och funderar på om nån del saknas? Försöker skruva fast slangen i kranen, men det går inte? Vad gör jag nu för fel? Läste på ett forum denna text,

”Fråga efter en 1/2 - 3/4 bussning till tvättmaskin(bussningen skall vara gjord av plast och ha en gummipackning på insidan där 1/2 gängan är.

Skruva fast den på tvättmaskinsslangen sedan in i tappkranen”

CC889F8A-4D2A-407E-8F54-B8EF5E54B0F8.jpeg

16AA2B72-E84B-46B1-A3C0-0DF76E4D0724.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar bussningen du köpt och gängar på den på kranen på väggen klarnar det nog!

**

OJ! Inser nu att du inte kommer att få detta tätt utan gängtejp!
(man ska kanske inte hänga här på forumet med ett öga medan man jobbar med det andra...):wacko:

**

Den för trädgårdsslangen, på bilden, är av metall (aluminium) och DEN har (oftast) den packning som skulle ha behövas.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag fixade det, tog naturligtvis inte bort den blåa. Tankevurpa köpte även packning. Jag har nu skruvat in bussningen i den befintliga blåa, vilket fungerade.
 

Sedan har jag monterat upp det i kranen. Och vridit om kranen (satt på) och det läcker. Så Packningen kanske behövs?

6D990274-B383-4D2F-937F-01C1CBFD0012.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vilken bussning skulle passa och vara perfekt? Den du la upp fanns inte på Clas Ohlsson. Om den du la upp är den jag ska ha, så vore jag super tacksam om att få veta vart jag köper den? Skulle vilja undvika gängtejp. Blir inte snyggt. Är den du visade från biltema och isåfall passar den ”utan” gängtejp?

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Clas har ex denna

https://www.clasohlson.com/se/Krankoppling-1-2"-och-3-4"/p/31-5960

Den är försedd med en bussning så att krankopplingen utan bussning passar på en vattenkran med 3/4" anslutning. Med bussningen, den som syns på bilden, passar den även på en vattenkran med 1/2" anslutning.

Mellan bussningen och krankopplingen finns en packning för att antingen bussningen ska sluta tätt mot krankopplingen eller för att krankopplingen ska sluta tätt mot vattenkranen. I bussningen finns också en packning för att bussningen ska sluta tätt mot en vattenkran. Samma typ av packning som ex. återfinns i en duschslang (1/2").

Köper du en sådan krankoppling kan du behålla bussningen och packningarna. Den lilla packningen är den du saknar nu men som sagt hjälper det inte med enbart en packning till dina rördelar då det inte finns någon plan yta för anliggning.

Jag ska se om jag kan ta någon bild på nåt jag har här hemma..

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sådan krananslutning:

image.png.238df00d5b31c8118a24ac13aa5bd143.png

Här ser man att packningen ligger an mot en slät yta:

image.png.e83cc047fac3c31dcc0c50d7329817f0.png

Här är bussningen lossad från krankopplingen:

image.png.37dc36eec4ee11adecbf3bc7541c1dd4.png

Den svarta packningen ersätts av den som sitter i din blåa anslutning.

Tillägg: Det går säkerligen att köpa enbart en sådan bussning i plast men den torde kanske bli dyrare som ensam produkt.

Ledsen att jag inte insåg att den av metall inte skulle funka utan gängtejp. Jag har för någon vecka sedan, hos ena dottern, hållit på med precis den typen av inkoppling som du är i färd med nu.

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fantastiskt engagemang! Men om jag då köper denna som du visar:

Krankoppling

Tar bort den jag köpte idag och ersätter med den ovan?

Eller menar du att jag även skall ha dagens bussning kvar? 
 

Sedan ang. packningen menar du att den svarta packning jag idag köpt tillsammans med bussningen, skall ligga i den blåa? 
 

Vi skyller min tröghet på vädret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Tar bort den jag köpte idag och ersätter med den ovan?

Ja, bara den del som är bussning.

 

11 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Eller menar du att jag även skall ha dagens bussning kvar? 

Nej det fungerar inte

11 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Sedan ang. packningen menar du att den svarta packning jag idag köpt tillsammans med bussningen, skall ligga i den blåa? 

Jag vet inte storleken på DIN svarta packning men eftersom det medföljer packningar i krankopplingen klarar du dig med dessa.

Det ser ut som att det i din blåa koppling redan finns en gul/vit packning. Att lägga dit en till kan medföra att det då blir så "få" gängor kvar att gänga fast den blå med på ett säkert sätt. (Lite av mitt problem, i en annan tråd, som kanske ska uppdateras..hrm..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Nu funkar det!
 

Dock läckte det initialt, men då tog jag skiftnyckeln och vred åt ordentligt, både på den blåa och på den ”nya” bussningen i plast så nu verkar det tätt!

Det som nu är lite irriterande är kontakten (se bild), tycker den sticker ut för mycket.
 

Sedan så gjorde jag som Cecilia föreslog, buntbandet bakom tratten. 

22C808BD-E170-43BF-A243-3FE8CAF59DFB.jpeg

090BDDC9-ACF3-4C49-88E6-9E8178EA58BC.jpeg

B6DF7F92-6E52-45AC-9702-8850BC8673E7.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat!

Man ska inte dra mer än vad som krävs för att det bli tätt och tätt verkar du ju ha fått det.

Stickproppen ser ju ut att vara eftermonterad på kabeln och då går den att byta ut utan att ev. garantier påverkas (mer än vad som redan är gjort). Byta till en "vinklad".

image.thumb.png.5ad42d796fd4588a68d8ee04c0c3fd8d.png 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...