Gå till innehåll

Hur sätter jag upp denna lampa från Ikea


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Har precis köpt på blocket denna lampa 

Lampa

Blev kanske lurad, för inuti ser den ut som på bild 1. så hur kopplar man eleven där?
Samt att på koppens sidor borde det funnits skruvar (bild 2) att det borde vara någon form av skruvar på bägge sidorna som håller lampan mot taket? 
Antar att man kan beställa reservdelar på Ikea? 

 

 

9F3045C3-5E78-439E-929F-1C532D0D2076.jpeg

7AC49BDF-7BE0-4E2B-9424-A99D700F3860.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ordnat den saknade delen och stött på bra problem. Som man ser så finns det en vit mottagare. Däri skall sladdarna från taket i. Bara den vänstra är ”öppen” trots att jag lyft på flärparna. Så jag får helt enkelt inte in sladdarna i den delen. Eller gör och tänker jag helt fel? 38A23C18-60F6-4C88-B638-579C3768C9A0.thumb.jpeg.fc05cc021f8aad65c5afd5b0d8d3d708.jpeg

D6D2D7C7-BCCA-46CF-9D71-5A3A4A0FC9C2.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den du ser som öppen är troligen felande...

Flärparna ska tryckas in när man ska ta bort ledarna men kan även tryckas in för att underlätta när man för in ledaren.
(vilket manualen visar)

Normalt ska det bara vara att trycka in ledarna utan påverkan av flärpen.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej varför det? Använd de som är hela.

Tändtråd på nr två uppifrån/från vänster och neutralledaren på nr 3 eller nr 4
Det är alltså dubbla anslutningar för att man ska kunna gå vidare med en till kabel till en annan armatur.

Redigerad av Mikael63
vänster
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Blev toppen! Blev dock en glipa mellan taket och lampan - vilket man överlever, men har någon en idé om hur man kan få den rättare mot taket så tas det tacksamt emot. Tror att jag förstår nu. Man borde borrat fast den första delen… som på Bif. Sista Bild?
 

AE58FEE7-3DCD-449B-B74C-F85D4359C8AD.jpeg

6480AF7E-1716-49D8-BA34-C60C4D1E65F2.jpeg

0FDEA40B-061A-4C94-9470-7A39C41B6627.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du skruvat så långt det går med skruvarna som så att säga drar i takkroken. Ja inte helt ovanligt att det blir sådant glapp. De som designar såna saker torde inte ha monterat någon i verkligheten, tyvärr. Ganska vanligt förekommande.

Inget annat tips än att kila in något typ suddgummi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men vara en sista sak. På själva monteringsanvisningen ser man 2 skruvar bredvid dom befintliga. Dessa 2 skruvar, var det nått separat som jag inte fått? Ska det vara 2 skruvar där? Isåfall då jag inte har dom, vilka är då lämpliga och då kanske det skulle bli tätare mot taket? För när Mikael frågade om jag hade dragit åt dem ordentligt, så menade jag dom större skruvarna vid krokhållare, dom 2 som är på bilden med röd markering 

E402B581-982E-4F94-9CAE-06FF15D44125.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De skruvarna är tänkt att användas där inte takkrok finns. Att man då ska skruva fast direkt i taket.

Om den som designat denna armatur har tänkt till lite så är hålen för dessa skruvar placerade så att de stämmer med det mått som skruvarna i locket för takdosan har.

kan man ta bort locket med tillhörande lamputtag och koppla direkt till armaturen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...