Gå till innehåll

Programväljare


Mikael63
Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Läste nånstans att det för Linux finns ett litet program som låter en välja mellan två (eller fler) program när man dubbelklickar på en fil.

Finns sådant även för Windows tro? Idag har jag möjligheten att högerklicka och välja det ena eller det andra men om jag missar det och dubbelklickar startar program 1 och inte program 2. Jag kan inte (vill inte) associera filtypen med program 2 då det medför oönskad effekt i annat sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på filtyp och associationer i Windows så får du en programväljare när du dubbelklickar på en fil. Och om du inte kryssar öppna med med detta program i framtiden eller vad kryssruta heter så bör du få fråga varje gång du dubbelklickar på filtyp en. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae:

image.png.0a8040869e4fad71feb5d6a96075fccf.png

Idag fungerar det så här:

Filtypen är associerad med B. Dubbelklickar jag så startar B.

Om jag öppnar en sådan fil med E som är ett program som använder B "i botten" så kan jag dubbelklicka på samma filtyp och få den som en egen flik i E(B).

Om jag associerar filtypen med E så kan jag antingen öppna filtypen med E eller genom dubbelklick som då drar igång E(B). Om jag då, med en fil öppen, dubbelklickar på en annan fil så händer inget. Det är en "feature" hos E och som inte går att påverka.

Nu är det ju möjligt att en sådan programväljare kanske fungerar för den första filen men kanske stökar till det för efterföljande filer men det kan jag inte veta då jag inte har något att testa med...

Och: Om jag inte har någon fil öppen och dubbelklickar så drar alltså B igång och då går jag miste om vissa funktioner som E tillhandahåller.

Redigerad av Mikael63
och
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl bara att högerklicka och köra "öppna med"?

Tyvärr har jag ingen aning om hur man får in program på "kortlistan". Jag TROR att den visar de program du tidigare valt att använda någon gång (eller också krävs det ett registerhack).

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, MH_ sade:

Det är väl bara att högerklicka och köra "öppna med"?

 

On 2022-11-09 at 09:20, Mikael63 sade:

Idag har jag möjligheten att högerklicka och välja det ena eller det andra men om jag missar det och dubbelklickar startar program 1 och inte program 2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
  • Lösning
On 2022-11-09 at 09:20, Mikael63 sade:

Jag kan inte (vill inte) associera filtypen med program 2 då det medför oönskad effekt i annat sammanhang.

Inser att detta faktum kvarstår. Det innebär att jag inte kan associera en sådan fil med ett tredje program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...