Gå till innehåll

Mått på gardiner hur ska man tänka


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Överallt kan man läsa att om ett fönster är 1M brett, ska man alltid, tänka 2 M brett tyg. Framförallt om man är ute efter veck (hotellgardin). Nu har jag Tak-skena. Har en idé kring gardin-modell se bild. Nu till problemet , bredden på fönstret är 2.34. Se bild.

AF0BC3F4-A495-4A3B-8D8C-BA722DEF0FCA.jpeg.63e75050f721fbae984a493886d05b35.jpeg
7E4D0D47-9AA9-4EDE-8E21-E1F2ABC5C15D.jpeg.b7a58d75b28f0c11fc3f446b1b6b83e7.jpeg
Tänker 2 längder på vardera sida. Men om man då skall ha veck och tänka dubbelt så mycket tyg som fönstret så blir det då 4.70 ca. Vilket då skulle göra 2,35 på respektive sida. Blir det inte väldigt knöligt och ”fel” på nått sätt? Förmodligen gör jag en tankevurpa. Så hur ska man tänka när det ska vara med veck (fingerkrok). Hur mycket tyg behövs. 
För här finns det inget utrymme för gardinen att gå ut till någon vägg. Utan det är som ett burspråk. 
28D62A74-7336-4A5D-9101-57DB70F63096.thumb.jpeg.5d52c2165f484f25e54b1f88a8d29818.jpeg

EE50F1B4-0AE5-450A-BA56-5EB36CA5E2FD.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

(fingerkrok)

Annat att tänka på är vilket mått det blir från fingerkroken och till taket.

Här byttes det gardiner för några dagar sedan. Sådan gardinskena från IKEA som väl du också har? Här sitter inte skenan dikt mot taket men typ 2-3 cm från. I skenan sådana fyrhjuliga vagnar, på gardinen fingerkrokar. På gardinen fanns bara möjlighet att antingen sätta fingerkroken högt upp, vilket då medför att kroken blir synlig, eller lite längre ner, som döljer kroken. Resultatet blev då att övre kanten på gardinen nästan nuddar taket. Skulle gardinstången suttit närmare taket skulle det blivit knöligt med en sådan lösning. Kanske finns olika sorts fingerkrokar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Mikael63 sade:

Annat att tänka på är vilket mått det blir från fingerkroken och till taket.

Här byttes det gardiner för några dagar sedan. Sådan gardinskena från IKEA som väl du också har? Här sitter inte skenan dikt mot taket men typ 2-3 cm från. I skenan sådana fyrhjuliga vagnar, på gardinen fingerkrokar. På gardinen fanns bara möjlighet att antingen sätta fingerkroken högt upp, vilket då medför att kroken blir synlig, eller lite längre ner, som döljer kroken. Resultatet blev då att övre kanten på gardinen nästan nuddar taket. Skulle gardinstången suttit närmare taket skulle det blivit knöligt med en sådan lösning. Kanske finns olika sorts fingerkrokar?

Det blev en Kirsh tak-skena direkt mot taket från Hasta. Själva fingerkrokarna är redan införskaffade. Kommer att sitta så här 

96176FDB-B327-46DB-8C0A-E75F97D4E152.thumb.jpeg.2b0e556ad543b27df3378c523e78f97f.jpeg

Mina fundering är mer om det blir knöligt med min uträkning. Knöligt är kanske fel ord. Sovrums bilden är ju estetisk. Men där går gardinen ut på väggen på vardera sida. Vardagsrummet har ingen vägg att tillgå. Så utifrån det och med den matematiken kommer hela fönstret att mer eller mindre täckas med en mängd på 4,70 M tyg, fönstrets bredd är 2.35. Så jag behöver hjälp med att förstå hur mycket tyg jag behöver i bredd. För skulle jag ta 2 längder à 145 Cm bred styck = 290 Cm. Då skulle det väl inte räcka för att göra veck? Som på sovrums-bilden? Eller är jag helt ute och cyklar? Så idén borde bli fyra (2 på vardera sida) längder om 290 Cm på vardera sida? 
 

Den som tidigare ägde lägenheten hade gjort så här med gardinen och det det estetiskt ut. E78C7B31-0AAD-4261-994D-E0F3FD838B24.jpeg.293b2e094bf1821a2d8161f8592dd5ee.jpeg
 

Ser veckat ut. Men frågan är hur breda dom är vardera? För den principen vill jag ha. 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker ungefär lika veckat som på sovrumsbilden. Inte ett måste dock. Ang. tjockleken så tänkte jag först lite tunnare linne gardiner. Men sedan har jag även tänkt en annan variant, tjockare gardiner och en skir vit gardin på insidan. Så vill gärna vara öppen för bägge varianterna. Men du får gärna förklara för mig hur skillnaderna skulle bli. Eller hur jag ska göra för att det ska bli estetiskt rätt. Tänkte nått åt detta håll. Men kollade även dessa 

Gardin

3B4F7B2E-D9FE-4A63-B161-F9048E708244.thumb.jpeg.db18a2dce95880e39ae6ff635e6a0417.jpegKanske bäst att satsa på tunna skira gardiner, så att det tar mindre plats på sidorna? Såg även denna som kanske estetiskt blir bäst och inte så tjockt? 
Tunn gardin
 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla dina bilder på veckade gardiner verkar vara när de är dragna åt sidan och det framgår inte hur de ser ut i fördraget läge.

Tjocka gardiner tar mycket mer plats när man drar dem åt sidan och döljer därmed mer av fönstret än tunna gardiner.

Ta ett underlakan och vecka det på det sätt som du vill att det ska se ut i fördraget läge och mät hur mycket lakanslängden räcker till. Kolla sen hur smalt det blir när du simulerar fråndraget läge. Jag tror det hjälper dig att förstå hur gardintyg uppför sig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...