Gå till innehåll

ICCID/ICC-nummer och registrera kontantkort


ChristerE
Gå till lösning Löst av ChristerE,

Recommended Posts

Tänkte be om tips om hur man hittar ICCID/ICC-nummer om SIM-kortet sitter i någon utrustning där det inte är så lätt att komma åt kortet. Hittade själv en lösning men skriver några rader ändå.

Har kontantkort inte registrerats tidigare så ska det göras senast 1 februari. ICC-numret finns på SIM-kortet och sägs också kunna finnas på kortet man trycker ut SIM-kortet från, kan också finnas på förpackningen.

Har ett antal kontantkort som ska registreras, var inte ansvarig för dem när de skaffades men det var ordning på tidigare ansvarig som lämnade vidare korten som SIM-korten suttit på. Problemet är bara det att inga ICC-nummer finns angivna på dem, inte med siffror i alla fall. Där finns mobilnummer, PIN och PUK och ett par streckkoder. Det ena med siffror angivna under men det är inget ICC-nummer.

Funderade på om den "identitetslösa" streckkoden kunde vara ICC-numret. Har sett någon gång att ett nummer visas när en bild ska tas med mobilen, av något dokument. Testade med att slå på kameran i mobilen och rikta den mot ett kort där SIM-kortet suttit, och jodå där dök ICC-numret upp på skärmen. Har ett SIM-kort tillgängligt som inte gäller längre så jag kunde verifiera att det var ICC-numret som kameran läste av på kortet som SIM-kortet kom från.


EDIT:
Hade skrivit "SIM-kortsnumret" på ett ställe som nu rättats till "ICC-numret". 

Redigerad av ChristerE
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
Postad (redigerade)

Tänkte markera mitt eget inlägg som löst, men knappen finns inte. Gör den inte det heller efter att ett andra inlägg postats så får gärna någon moderator märka det första som löst.

TILLÄGG:
Knappen kom i det här, det andra, inlägget. Se alltså lösningen i det första inlägget.

 

Redigerad av ChristerE
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, mbgtmari sade:

Lösning
Om jag inte minns fel så var det likadant i Eforum, dvs att det första inlägget i en tråd aldrig kunde markeras som lösningen.

Och det är nog menat att det ska vara så också, kom jag att tänka efter att mitt andra inlägg postats. Varför skapa en ny tråd om man redan har en lösning? 😁

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...