Gå till innehåll

Aktuellt väder?


Mikael63

Recommended Posts

Jag har under många år använt mig av rl.se för att kolla aktuellt väder. Alltså vädret just nu, eller egentligen för en halvtimma sedan. Inte det väder som någon prognos sa, för nåt dygn sedan, att det skulle bli.

rl.se verkar ligga nere sedan årsskiftet och jag har då letat annan tjänst och den närmaste är SMHI,s sida https://www.smhi.se/vader/observationer/
Den duger/fungerar egentligen men jag märker att jag stör mig på avsaknad av info som "Regn", "Snöfall" och Dimma" som rl.se (mobilversionen, även i datorn) angav.

SMHI visar nederbörden det senaste dygnet och det är väl också intressant men jag vill kunna se om det snöar redan på morgonen när jag vaknar, kollar mobilen, och alltså inte klivit upp och tittat ut.

Det finns ju väldigt många appar för väder, alla har nog sin favorit, men det gemensamma är att de hela tiden visar en prognos och inte det faktiska förhållandet.
Finns ingen webbsida som likt rl.se hämtar aktuellt väderdata?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den widget jag har från  YR på mobilen visar aktuell temperatur, molnighet och nederbörd. Den från SMHI visar temperatur, molnighet, nederbörd, vindstyrka och -riktning för kommande hel timme, alltså om klockan är 6.40 så visar den för 7.00. Dessutom visar de lite prognosdata för några tillfällen under dagen. Nackdelen är att de är rätt stora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja.. Yr-widgeten verkar uppdateras med info från när man öppnat appen. Appen visar en prognos för samhället där jag bor och observationer från en annan ort visas under Nearby. Data stämmer inte med info från SMHI.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den, widgeten, kanske uppdaterar sig typ en gång i timmen samt när man har öppnat appen, jag fick angivelser som ex. 12.28

Min gissning är att det är SMHI som äger mätstationerna, åtminstone de som befinner sig långt från Norges gräns, och andra väderlekstjänster hämtar data från dessa samt att dessa värden släpar efter någon timma.

YR:

image.png.c58b6090fccd7e2e0fe7919894bdfcec.png

SMHI:

image.png.674bcd0abfd280f14f3f3f14ab830e04.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder medföljande inbyggda funktionen i mobilen, weather.com.

Har inte så där jättehöga krav på att prognosen ska vara med hög exakthet.

YR har man tidigare hört mycket gott om. Men i datorn blir det oftast SMHI.

Det vore ju lite intressant att se hur pass bra de olika leverantörerna anses vara.

 

 

 

Screenshot_20230108-185502_page-0001.jpg

Redigerad av Thirteen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

rl.se har kommit igång igen!

image.png.44c480444e7c4255a470103c5d95ecc0.png

 

Tillägg: Har fått svar på varför jag inte kom åt sidan nu. Någon ogiltig begäran från min webbläare gjorde att jag spärrades i en vecka.

Redigerad av Mikael63
orsak
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...