Gå till innehåll

Lampfråga reservdel


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Har en lampa som där vissa hållare saknar innandömet så man kan då inte sätta i en glödlampa (se bild) där är en ”mottagare” normal och den andra saknar ”mottagare”. Heter förmodligen nått annat. 🙃 Kanske lampsockel? Storlek?
Kan man köpa 3 sådana någonstans? Om ”ja” är det då bara att skruva i? Eller måste dom fästas på nått speciellt sätt? 
Tacksam för tips om hur man gör och var man köper. 817A9F18-E1CB-49F8-AC04-23804AAAB0B5.thumb.jpeg.6cc591c1c645c5cfdabfbec0d19031ea.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

Det är den övre delen av lamphållaren som saknas. Storleken är E14. Har du tur passar den delen från en annan lamphållare, i annat fall behöver du byta hela.

Toppen, men då kan jag köpa dom 3 hållarna jag behöver på länken du gav mig och då ta bort själva metalldelen, då plasthållarna är det enda jag behöver? 
Om ”ja” är den enkel att fästa? Typ bara snurra/skruva i? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju handla valfri lamphållare, möjligen att du ska välja en slät och inte en med utvändig gänga, som ex. Clas säljer, för att den ska få plats.

image.png.f20a4e3ce21d3e7b7c66427e3a9b094f.png

Ja bara att gänga fast, om gängorna är lika. Ta typ suddgummi och pressa ner/vrid med när man inte längre kommer åt med fingrarna utvändigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mikael63 sade:

Du kan ju handla valfri lamphållare, möjligen att du ska välja en slät och inte en med utvändig gänga, som ex. Clas säljer, för att den ska få plats.

image.png.f20a4e3ce21d3e7b7c66427e3a9b094f.png

Ja bara att gänga fast, om gängorna är lika. Ta typ suddgummi och pressa ner/vrid med när man inte längre kommer åt med fingrarna utvändigt.

Så då har jag inhandlat allt. Bara för att vara på säkra sidan så är det enbart höljet till vinster på bilden som ska dit, korrekt? Men om du kikar på den andra bilden så ser du att det är helt tomt nedtill i röret. Det finns liksom inget att gänga fast i. Ska det se ut så? 

475A2B30-5822-4BAF-B504-78D174533FE5.jpeg

28FA7061-B175-43E5-8A32-E19E019BFD9D.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att se men den gamla svarta delen motsvarar den nya svarta delen. Det bör rimligen finnas gängor kvar, "under" den.

Om det inte gör det, att i princip hela lamphållaren är trasig, får du byta ut även den svarta delen. Alltså montera hela den nya lamphållaren i stället.

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

Lite svårt att se men den gamla svarta delen motsvarar den nya svarta delen. Det bör rimligen finnas gängor kvar, "under" den.

Om det inte gör det, att i princip hela lamphållaren är trasig, får du byta ut även den svarta delen. Alltså montera hela den nya lamphållaren i stället.

Den verkar ha gängor som du säger, men det jag köpte på CO är plant inuti - kan det vara problemet? För jag får inte fast den. Eller så har jag gjort fel. För om du kollar bilder så ser du att den hylsan som inte är tom har en metall cirkel i mitten. Men jag förstod det som om jag endast skulle använda ”hylsan” från CO men den är ju så att säga tom. Har jag eventuellt missförstått allt? Så brukar det vara i början. 

D5302DE5-9253-41A4-843D-A51190124DB0.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

men det jag köpte på CO är plant inuti

Nej, inte hela vägen...

Din bild visar gängor på bottendelen, här förstärkta med gula streck:

image.png.36e5125fc9c98a9417b49bf804c775a7.png

Motsvarande invändiga gängor finns då i delen till vänster

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Mikael63 sade:

Nej, inte hela vägen...

Din bild visar gängor på bottendelen, här förstärkta med gula streck:

image.png.36e5125fc9c98a9417b49bf804c775a7.png

Motsvarande invändiga gängor finns då i delen till vänster

Själva bottendelen du markerat är det den som ska sitta på botten av själva lamphållaren? Om ”ja” ska jag montera den separat i lamphållaren, eller ska jag sätta ihop dom bägge på bilden först och sen försöka hänga fast det i lamphållaren? Jag är dessutom osäker på vad som blir ”upp” och ”ned”. Får man besvära om ytterligare vägledning? Ihopsatta nästsista bilden. Sista bilden ilagd i lamphållaren. Så nått fel är det definitiv 
 

06DDED25-1F29-4709-AF77-B1AC6C688706.jpeg

DD18D1BA-33F0-46F1-A282-9EA4D71781D2.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Mikael63 sade:

Nej, inte hela vägen...

Din bild visar gängor på bottendelen, här förstärkta med gula streck:

image.png.36e5125fc9c98a9417b49bf804c775a7.png

Motsvarande invändiga gängor finns då i delen till vänster

Själva bottendelen du markerat är det den som ska sitta på botten av själva lamphållaren? Om ”ja” ska jag montera den separat i lamphållaren, eller ska jag sätta ihop dom bägge på bilden först och sen försöka hänga fast det i lamphållaren? Jag är dessutom osäker på vad som blir ”upp” och ”ned”. Får man besvära om ytterligare vägledning? 
 

FC16108E-A3BA-4DA0-B51D-3EB79D79394E.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir svårt när man på en bild ska försöka titta ner i mässingskoppen för att se hur det ser ut där men det verkar som att hållaren från clas blir för lång om den nu är fastgängad ner till botten på den gamla befintliga delen. Alltså att de gamla lamphållarna är kortare. Dock bör det ju vara standardiserade mått där hänsyn har tagits beträffande säkerheten.

Kanske är det så att den, eller de delar, som är kvar i armaturen inte är på sin rätta plats? Att de har dragits upp längre än normalt? Som sagt svårt att avgöra på bilder.

 

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden i första inlägget visar en kronljuslampa, alltså ljuskällan, som är inskruvad i lamphållaren. Lamphållarens övre kant tangerar mässingkoppen och ljuskällans undersida ligger nästan an mot denna övre kant.

Ljuskällan ser ju ut som den gör och om man skruvar in en sådan i den nya vita lamphållaren så kommer troligen ljuskällans nedre del vara lika nära lamphållarens övre kant som den på bilden i första inlägget. Ljuskällans längd på gängorna avgör var lamphållarens kontaktbleck måste vara "i höjdled". (Och den längden är ju lika alla sådana E14).

Insatsen med kontaktblecken bör ju rimligen ha samma, eller ungefär samma, storlek. Insatsen måste vara "inkapslad" i lamphållarens nedre del och den torde också vara lika, eller ungefär lika, stor på den nya som den gamla.

Därför tycker jag att en ny lamphållare, som inte är större än vad som krävs, också ska rymmas i mässingkoppen om den gamla lamphållaren ryms där?

En bild tagen rakt från sidan som visar mässingkoppens höjd i jämförelse med den nya lamphållaren vore bra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydligen går ju inte den vita delen ner i botten eftersom den är så högt upp och på sniskan. Hur ser den vita delen ut undertill och då särskilt i förhållande till botten av mässingskoppen?
Du måste kolla själv för sånt är svårt att se på bild.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ju som att försöka stoppa in foten i en sko där det redan ligger en ihoprullad strumpa....

Den gamla lamphållaren består, eller bestod, av tre delar lika den nya från Clas.

Mittendelen, den med kontaktblecken, ser man att finns kvar i mässingkoppen. Den övre delen är borta. Den nedre delen ser man inte om den sitter där den ska eller om den är söndertrasad och där smulorna av den är "urtömda".

Om det inte går att gänga fast den nya övre delen mot den gamla nedre delen så att den nya övre delen inte sticker upp för långt behöver man ta bort den gamla mittendelen och den gamla nedre delen, eller resterna av den, och montera alla tre nya delar från Clas.

Det är standard med armaturgänga 10 mm så den nya delen bör passa mot den befintliga nippeln.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...