Dag Erlandsson Posted January 17, 2023 Posted January 17, 2023 Taklampa / dimmer installation Nu har jag ett nytt projekt, som jag inte får att fungera. Förmodligen har jag kopplat fel. Se koppling mellan från lampa till dosa och Europa kontakten sist för uppkoppling tak. Eu-kontakten är ojordad och likaså dosan. Har även bytt batteri i själva lösa strömbrytaren. Vad har jag gjort för fel. Vet vad ni har sagt, jord med jord. Men är det där felet är möjligen? Att själva lampan är jordad? Men jag har isolerat jorden med tejp. Quote
Cecilia Posted January 17, 2023 Posted January 17, 2023 Eftersom det dyker upp många elinstallationsfrågor så blir det lättare att förstå både frågor och svar om man följer vad saker heter. Detta är en eurokontakt och den används av dubbelisolerade apparater som ska anslutas till ett vägguttag: Detta är ett DCL-uttag och det sitter i taket och ska alltid ha jordanslutning: Detta är en DCL-kontakt som passar i DCL-uttag: Om man nu ska hålla på med el fast man inte är elektriker så måste man faktiskt följa de grundläggande elsäkerhetsreglerna. Bryter man mot sådana så kan man orsaka att någon får en livsfarlig elektrisk stöt eller att det börjar brinna och folk blir innebrända. När man stoppar in en skalad ledare i ett hål får ingen koppar synas efteråt och inga kardeler (de små koppartrådarna) får vara utanför hålet eftersom man då kan orsaka kortslutning och/eller brand. Ledarna måste också gå ända in i hålet eftersom det annars kan bli glapp och därmed brand. Det innebär att kopparen måste klippas i exakt rätt längd. Man får aldrig klippa av jordledaren i en lampa utan den ska följa med till kontakten. Bryter man det kan det medföra livsfara eftersom lampans hölje inte längre är jordat och man kan få en livsfarlig stöt. En lampa med jord ska alltid ha en jordad kontakt. När arbetet är klart får man aldrig se ledarna, dvs de färgade trådarna. Det är en gyllne regel när det gäller elsäkerhet, allting ska ha två skyddslager eftersom en enda fysisk skada inte ska kunna orsaka livsfara. Jag vill inte ha inlägg med kopplingar som kan göra att folk dör. Om detta inte kan följas så blir inte sådana inlägg tillåtna. Cecilia Moderator Quote
Cecilia Posted January 17, 2023 Posted January 17, 2023 Alltså se till att rätta till arbetet så att elsäkerhetsreglerna följs först. När det finns bilder på att det är korrekt utfört kan du få hjälp med ditt problem. Cecilia Moderator Quote
X-Men Posted January 17, 2023 Posted January 17, 2023 https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/detta-far-du-gora-sjalv-med-el/vad-far-jag-gora-sjalv-med-el/ 1 Quote
Cecilia Posted January 17, 2023 Posted January 17, 2023 Du behöver inte be om ursäkt men se till att dina eljobb blir korrekt utförda, med eller utan hjälp från forumet. Quote
Recommended Posts