Gå till innehåll

Installation dimmer lampa


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Taklampa / dimmer installation 

Nu har jag ett nytt projekt, som jag inte får att fungera. Förmodligen har jag kopplat fel. Se koppling mellan från lampa till dosa och Europa kontakten sist för uppkoppling tak. Eu-kontakten är ojordad och likaså dosan. Har även bytt batteri i själva lösa strömbrytaren. Vad har jag gjort för fel. Vet vad ni har sagt, jord med jord. Men är det där felet är möjligen? Att själva lampan är jordad? Men jag har isolerat jorden med tejp. 4A4FB435-3908-4305-8466-CD4A21A64509.thumb.jpeg.088d90e2c103951b0eab50eaa2201111.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det dyker upp många elinstallationsfrågor så blir det lättare att förstå både frågor och svar om man följer vad saker heter.

Detta är en eurokontakt och den används av dubbelisolerade apparater som ska anslutas till ett vägguttag:  375px-Euro-Flachstecker_2.jpg

Detta är ett DCL-uttag och det sitter i taket och ska alltid ha jordanslutning: 330px-ELKO-DCL.jpg

Detta är en DCL-kontakt som passar i DCL-uttag: th?id=OIP.eUSzUOquYkljvzyB4K5efAHaHa%26p

Om man nu ska hålla på med el fast man inte är elektriker så måste man faktiskt följa de grundläggande elsäkerhetsreglerna. Bryter man mot sådana så kan man orsaka att någon får en livsfarlig elektrisk stöt eller att det börjar brinna och folk blir innebrända.

När man stoppar in en skalad ledare i ett hål får ingen koppar synas efteråt och inga kardeler (de små koppartrådarna) får vara utanför hålet eftersom man då kan orsaka kortslutning och/eller brand. Ledarna måste också gå ända in i hålet eftersom det annars kan bli glapp och därmed brand. Det innebär att kopparen måste klippas i exakt rätt längd.

Man får aldrig klippa av jordledaren i en lampa utan den ska följa med till kontakten. Bryter man det kan det medföra livsfara eftersom lampans hölje inte längre är jordat och man kan få en livsfarlig stöt. En lampa med jord ska alltid ha en jordad kontakt.

När arbetet är klart får man aldrig se ledarna, dvs de färgade trådarna. Det är en gyllne regel när det gäller elsäkerhet, allting ska ha två skyddslager eftersom en enda fysisk skada inte ska kunna orsaka livsfara.

 

Jag vill inte ha inlägg med kopplingar som kan göra att folk dör. Om detta inte kan följas så blir inte sådana inlägg tillåtna.

Cecilia
Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...