Gå till innehåll

Varför skapas en ny genväg på skrivbordet hela tiden?


Tomas E
Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Microsoft försöker på alla sätt att få oss att använda Edge som standardwebbläsare. Även jag har på sistone behövt ta bort Edges genvägsikon från skrivbordet. Det är inte så svårt att följa Martin Brinkmanns första förslag, dvs att ändra i registret.
1. Skriv registereditorn i sökrutan bredvid Start 2. Då får du upp UAC med frågan Tillåter du att den här appen får göra ändringar på enheten? Välj Ja.
3. Då kommer registereditorn upp och där ändrar du rubriken till HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\EdgeUpdate Förmodligen ser du, som jag gjorde, att nyckeln Edge finns men inte nyckeln EdgeUpdate.
4. Högerklicka på Edge och välj >  Nytt > Nyckel. Ge nyckeln namnet EdgeUpdate (Skriv alltså in det namnet.).
5. Högerklicka därefter på din nyskapade EdgeUpdate och välj Nytt > Dword  (32-bitars) värde och ge Dword namnet CreateDesktopShortcutDefault
6. Dubbelklicka på ditt nya Dword och sudda ut siffran 1 och skriv i 0 (noll)  istället. Förmodligen står det redan 0 - det gjorde det iaf hos mig - så då behöver du inte ändra siffran.
Det är aldrig fel att bekanta sig med registereditorn så jag tycker du ska gå in och titta där om du inte redan gjort det, Tomas E. Det skadar i alla fall inte att ha en nyckel som heter CreateDesktopShortcutDefault så man lätt kan ändra siffran 1 till 0 om nu Microsoft försöker pracka på en sin skrivbordsEdge-genväg igen.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Microsoft ger sig inte
Sedan jag ändrat i registret enligt beskrivningen härovanför har det inte trillat in någon mer ovälkommen Edgegenväg på mitt skrivbord men Microsoft ger sig inte. När jag idag klickade på sökrutan möttes jag av det här

1467951278_MSEdge3feb2023.png.9b6ce716a097ca10f3fb242cceb5313c.png

Microsoft Edge har skapats med din produktivitet i åtanke
« Återställ rekommenderade inställningar för Microsoft. Använd Edge som standardwebbläsare ».
Försök inte lura mig Microsoft! Jag tänker inte klicka på Använd-knappen :p

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Tomas E sade:

Det blir ju nästan jobbigare, skulle jag tycka i alla fall.

jobbigt är det inte. Jag kan förstå att Microsoft vill öka antalet användare av Edge. Windows-säkerheten, dvs brandvägg, nätverksskydd och Windows Defender antivirusprogram, fungerar utmärkt för mig men Edge duger inte som standardwebbläsare för mina behov. Det är det bara Firefox som gör. Det hindrar dock inte att jag ibland använder Edge eller Chrome när jag själv vill.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tomas E sade:

Det blir ju nästan jobbigare, skulle jag tycka i alla fall. Först "sliter" man med att skriva en massa kod och sen får man upp en sån där fet dialogruta.

Vill du slippa att manuellt ändra i registret, har sidan jag länkat till, en länk till en fil som du kan hämta. Filen är packad (.zip) och det är bara att packa upp den när den är hämtad.

Kör sedan filen så görs de ändringar i registret som behövs. Jag har hämtat filen, skannat den för virus utan att det finns något. Jag har också öppnat den för att bekräfta att instruktionerna i filen gör de ändringar som skall göras utan några tillägg. Den är således fri från skadeverkningar (i skrivande stund). Det är dessutom lätt att skapa sådana här filer som gör ändringar i registret. 
Här är direktlänk till filen:

https://www.ghacks.net/wp-content/uploads/2023/01/edge-block-desktop-shortcuts.zip

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...