Gå till innehåll

Är det någon som använder betalning via telefonen


Venoms
Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Detta istället för kort t.ex när man handlar i affären etc. Eftersom jag är skeptisk mot att staten ska styra allt och att det finns de som vill ha planekonomi framför allt annat samt att WEF fortfarande existerar gör att jag fortfarande har mitt kort, ja jag vet att det också är elektroniskt.

Men, min tanke som susade igenom huvudet var.. Vad händer när staten eller den som för tillfället bestämmer, tycker att du har handlat för mycket eller fel saker och inte tillåter inköp?

Varför tanken kom är att i Kina måste du logga i telefonen ifall du går utanför dörren samt att de vet hela tiden vad du gör. Massor av inf de har kommer från TikTok som samlar info om det du gör och skickar vidare. T.ex så är den appen förbjuden för anställda i Pentagon och Vita huset.

Jag fattar att detta kan verka luddigt och att man totalt tappat det... men vad tror ni eller vad tycker ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skaffade ett MasterCharge (som numera heter MasterMard) iom att jag flyttade till Los Angeles i slutet av 1970-talet. Så jag har använt kreditkort i över 40 år och för mig är det det optimala betalningssättet i butik och på nätet.

En sak jag garanterat är ensam om här på forumet är att jag inte ens äger en smartphone. Använder fortfarande gamla 2G GSM ocn 3G UMTS mobiler. Och det har funkat bra för mig i över 25 års tid. Men det är väl bara en tidsfråga innan 2G nätet släcks för gott. 3G har väl i princip släckts ner. Så sedan får jag klara mig utan telefon. 

Trots att jag handlat både i butik och på nätet har jag aldrig haft något strul med kortet.  😀

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Där det går att "blippa" använder jag Samsung Pay (i mobilen då) och det är nog bara den lokala OKQ8-macken där man måste stoppa in ett plastkort.
Tidigare tog man alltid mobilen och plånboken när man skulle någonstans men nu är det ofta bara mobilen. Till följd att körkortet då också ligger hemma....
(Borde kunna hanteras via BankID tycker jag)

Jag har även Samsung Pay i min SmartWatch men det är dels lite krångligt att vrida armen rätt och på en del ställen tar (eller tog ) inte klockan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Använder fortfarande gamla 2G GSM ocn 3G UMTS mobiler

Jag har en gammal Panasonic NMT 900 som, har ni sett Die Hard när chaffisen sitter utanför skyskrapan i en limmo, har en exakt sådan monterad i bak. Den funkade utmärkt ända till de stängde ner systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 månader senare...

Jag använder kort via Apple Pay och blippar med klockan. Staten har inte så mycket att säga till om när det kommer till betalkort (i den fria världen i alla fall), men väl utfärdarna. Om de får för sig att hålla koll på vad jag köper, eller de har de säkert, men om de kommer med åsikter om det så blir det nog till att gå tillbaka till kontanter, som jag inte använt på minst 15 år nu. Men går proppen så ligger man risigt till kan man lugnt säga. Jag har ett par tusenlappar hemma för säkerhetsskull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat

Men går proppen så ligger man risigt till kan man lugnt säga. Jag har ett par tusenlappar hemma för säkerhetsskull.

..Eller om banken tror att du skyfflar pengar till utlandet, då stänger de dina konton. Detta har faktiskt hänt kunder på LF bank helt utan anledning. Om du t.ex köper en bil utanför Sverige och ska betala säljaren utan att först ha informerat banken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...