Gå till innehåll

Spara automatiskt bilagor i Thunderbird


Leif Abrahamson
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Inte riktigt svar på din fråga men behöver du egentligen detta?

Du kan ju skapa "Lokala mappar" i Thunderbird och där kan du skapa en mapp som heter typ SMS-Backup.

Sedan skapar du en regel som flyttar de mail som innehåller SMS-backupen till den mappen. Då finns dina mail med bifogade filer lokalt i datorn men dock i princip endast åtkomlig med Thunderbird, den dagen du behöver komma åt en sådan backup. (Hur ofta behöver du det?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mikael63 sade:

Inte riktigt svar på din fråga men behöver du egentligen detta?

Du kan ju skapa "Lokala mappar" i Thunderbird och där kan du skapa en mapp som heter typ SMS-Backup.

Sedan skapar du en regel som flyttar de mail som innehåller SMS-backupen till den mappen. Då finns dina mail med bifogade filer lokalt i datorn men dock i princip endast åtkomlig med Thunderbird, den dagen du behöver komma åt en sådan backup. (Hur ofta behöver du det?)

Det blir ju en bilaga i form av en .xml fil som jag sparar i en mapp på dator. det är ju bra att ha om man vill se närmare på ett sms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, Leif Abrahamson sade:

det är ju bra att ha om man vill se närmare på ett sms

Ja, men när händer det? Det jag menar är att dessa inkommande mail med bilagor flyttas till en dedikerad mapp, en mapp som då dessutom går att ta backup på till annan plats. När/om behovet uppstår att något gammalt SMS behöver läsas så kan man starta Thunderbird, navigera till den dedikerade mappen, välja det yngsta mailet, öppna bilagan, läsa innehållet.

Den app som jag tidigare använde för att ta backup på SMS kunde lägga filerna hos Dropbox, G-Drive osv. Inget stök med mail således.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Mikael63 sade:

Ja, men när händer det? Det jag menar är att dessa inkommande mail med bilagor flyttas till en dedikerad mapp, en mapp som då dessutom går att ta backup på till annan plats. När/om behovet uppstår att något gammalt SMS behöver läsas så kan man starta Thunderbird, navigera till den dedikerade mappen, välja det yngsta mailet, öppna bilagan, läsa innehållet.

Den app som jag tidigare använde för att ta backup på SMS kunde lägga filerna hos Dropbox, G-Drive osv. Inget stök med mail således.

Hej, nu är det löst. Fick lösningen av Cecilia.

 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...