Gå till innehåll

Kan inte använda Säker borttagning av Maskinvara och Mata ut media


bgjo
Gå till lösning Löst av Mikael63,

Recommended Posts

Published by All Things Windows on October 23, 2022

Länk till All Things Windows: Windows 11 Task Manager förhindrar funktionen Säker borttagning av maskinvara - All Things Windows (atsit.in)

Den senaste versionen av Windows 11 har en bugg som kan förhindra säker borttagning av maskinvara från enheten. Upptäckt av våra kollegor på Deskmodder verkar det som om Windows 11:s egen Task Manager-applikation hindrar enheter från att matas ut säkert från operativsystemet.

Användare av Windows 11 som aktiverar operativsystemets Säker borttagning av maskinvara och mata ut media funktionen från systemfältet, för att ta bort USB-enheter och andra enheter som är anslutna till systemet på ett säkert sätt, kanske märker att detta inte längre är möjligt om programmet Task Manager är öppet.

Windows 11 visar meddelandet ”Problem med att mata ut ”USB Mass Storage Device”, som säger att enheten inte kan stoppas av operativsystemet på grund av ett annat program som fortfarande använder den. Det programmet, åtminstone i det här fallet, är operativsystemets Task Manager.

 

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, bgjo sade:

X-Men, har testat detta tidigare utan något positivt resultat, men tack i alla fall. Lyckades du koppla ifrån denna WD mha Säker borttagning eller är det fler som har samma problem?

Jag använder mig inte av säker borttagning när jag kopplar ifrån en USB-enhet. När jag vet att jag är klar med skrivning/läsning till enheten kopplar jag bort anslutningen (drar ur kabeln/drar ur USB-minnet). 

Jag kan testa att använda mig av Säker bortkoppling en gång bara för att testa om jag får samma meddelande som du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, bgjo sade:

Published by All Things Windows on October 23, 2022

Länk till All Things Windows: Windows 11 Task Manager förhindrar funktionen Säker borttagning av maskinvara - All Things Windows (atsit.in)

Artikeln är från oktober 2022. Det har kommit uppdateringar och revisionsversioner sedan dess.
Har dock ingen koll på om det finns någon uppdatering som skulle åtgärda det som artikeln tar upp. 
En ny version har släppts i januari i år. 
 

Skall kolla med min disk om jag har identiskt problem som du för jag har versionen av Windows 11 från september ännu med alla uppdateringar som kommit sedan dess. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat säker bortkoppling med WD-disken jag kopplade in igår.
Så här ser det ut:


image.jpeg.2317e7a8e33968e35a83cc59fc9c0511.jpeg


1. Jag kopplade in WD-disken i ett USB-uttag i min dator.
Disken syns i Enhetshanteraren (1).
Klickade sedan på den lilla pilen som pekar uppåt för att få fram menyn för bortkoppling (2).
Klickade därefter på ikonen för ansluten enhet (3).


image.jpeg.2e304b11025754b05c30329d1b74c2e6.jpeg

2. Jag får upp min WD-disk som val att koppla bort.
Väljer att koppla bort den.


image.jpeg.a7dfee4ea7b7692b1ab242308240ac98.jpeg


3. Jag får meddelandet att det är säkert att ta bort USB-enheten.
Disken finns inte längre kvar i Enhetshanteraren.

Inga problem hos mig.

 

image.jpeg.8f896d5906b16d9f76710b2176faa218.jpeg

Jag ser nu varför jag inte har problem med min huvuddator. Jag kör fortfarande en uppdaterad version av Windows 11 version 21H2. :)

Skall starta en av mina "lekdatorer" där jag har senaste versionen av Windows 11 (22H2) installerad och kontrollera om det fungerar i en av dem.
Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att köra LockHunter (Portabel) samt stängde av Windows Indexerare och lyckades till slut att mata ut den med Säker borttagning, men när jag återanslöt enheten så fick jag samma problem och meddelande igen. Det finns dock ett otal med systemfiler på drivern, som verkar låsa enheten som X-Men påpekade i ett tidigare inlägg.

Ett mycket omständigt förfarande för att mata ut en enhet på och förstår inte varför det fortfarande går utmärkt i Windows 10.

Fortsätter nog att vänta med att plocka ur dem tills efter att ha stängt av resp. PC. Den närmaste lösningen verkar vara Mikaels, så jag markerar denna som lösning,

Programmet LockHunter kan vara bra att ha i verktygslådan.

Många tack till alla som ställt upp med tid och ideer. /bgjo

2023-02-22 LockHunter.png

2023-02-22 LockHunter1.png

2023-02-22 LockHunter1_2.png

2023-02-22 LockHunter2.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

System Volume Information har att göra med återställningspunkterna och sökfunktionens innehållsindex (SearchIndexer). Vill du ha sådana på dina externa diskar?
Om inte så går det att stänga av återställningsfunktionen per enhet:

Citat

Control Panel > System and Security > System > System Protection. Under Protection Settings, you can choose whether System Restore is enabled and control how much disk space Windows uses for System Restore points.

https://www.howtogeek.com/282214/WHAT-IS-THE-SYSTEM-VOLUME-INFORMATION-FOLDER-AND-CAN-I-DELETE-IT/

Stänga av SearchIndexer för t ex en extern enhet: https://www.elevenforum.com/t/add-or-remove-search-index-locations-in-windows-11.2966/

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testat på en av mina "lekdatorer" som har Winows 11 version 22H2.

 

image.thumb.jpeg.23c803da31dc5f8bfc79181ff038b9ce.jpeg

Jag har inga som helst problem med att koppla bort WD-disken, trots att det är Windows 11 version 22H2 som är installerad för några dagar sedan.
Problemet du har måste ligga hos dina diskar eftersom det inte spelar roll vilken dator du använder med Windows 11.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...